S karavanem na silnici: Optimální zatížení tažného zařízení je základem stabilní a hladké jízdy

S karavanem na silnici: Optimální zatížení tažného zařízení je základem stabilní a hladké jízdy

Bezpečná jízda na pneumatikách vašeho vozu by pro vás měla být samozřejmostí. Jste na to nejspíše už dávnou zvyklí. Zkontrolovat nahuštění, dávat pozor abyste nepíchli. Možná ale uvažujete o tom, že k vašemu vozu nějaké pneumatiky přibydou. Nemáme tím ale na mysli rezervu, kterou byste samozřejmě měli mít u sebe. Ve hře je ještě něco jiného. Co když si budete chtít pořídit ještě karavan na dovolenkové cestování nebo přívěsný vozík? V obou případech vám skutečně přibydou další pneumatiky, o které se musíte postarat, ale zároveň musíte vyřešit i otázku pořízení tažného zařízení. Pojďme se tedy podívat na to, jak tažné zařízení pořídit a jak s ním co nejbezpečněji cestovat.

Optimální zatížení tažného zařízení je základem stabilní a hladké jízdyOptimální zatížení tažného zařízení je základem stabilní a hladké jízdy

S univerzálním zařízením máte smůlu

Jako první je na řadě samozřejmě výběr zařízení. Pokud kupujete nový vůz, udělá to za vás výrobce a prodejce. Můžete si zařízení nechat namontovat rovnou v rámci individuální příplatkové výbavy. O něco málo složitější situace nastává ve chvíli, kdy chcete zařízení přidělat k zánovnímu vozu. Nejprve si ověřte, že na vaši značku se dá koule vůbec namontovat. Někde mohou být s dodatečnou instalací potíže. Věřme ale, že to není váš případ. Potom už zbývá jenom vybrat zařízení, které bude perfektně sedět na vaši značku, model, typ vozu. Ani toto není tak snadné. Pokud si představujete, že existuje nějaké univerzální zařízení, které se dá instalovat na jakýkoliv vůz, věřte, že se hluboce mýlíte. Každá značka, model vozu si žádají své mají svoje specifika. Naštěstí u prodejců jako Rameder to není nejmenší problém. Naopak. Ke každému typu vozu dostanete zařízení, které k němu bude dokonale pasovat.

Se zdravím a bezpečností nikdy nehazardujte

Ve hře je spolehlivost i bezpečnost, právě kvůli těmto důležitým vlastnostem byste měli vždy dát přednost renomovaným firmám, které vám zařízení dodají. Nevytyčujte si jako hlavní kritérium výběru nejnižší cenu, to je hrubá chyba. Mělo by vám jít především o kvalitu dodávaného zařízení. Jde o bezpečnost vaši i všech ostatních účastníků silničního provozu. Zásadním kritériem je homologace. Co to je? Jde o to, že tažné zařízení bezchybně splňuje evropský standard, je zde garantována shoda, což určuje norma EU č. 94/20. Vždy tedy sahejte po homologovaném tažném zařízení, u kterého máte naprosto jasný původ. Norma ručí za to, že bylo vyrobeno z přesně definované oceli a dalších materiálů, přesně určeným způsobem a splňuje přísně technické parametry.

Zápisem to nekončí

Rozhodně nevolte žádná podomácku vytvořená zařízení, i kdyby vám je někdo nabízel za sebepříznivější cenu. Nezapomínejte na to, že v takovém případě hazardujete nejenom se svým zdravím a bezpečností. V další fázi si vyberte certifikované pracoviště, tedy autoservis s oprávněním k montáží tažného zařízení. Tam vám provedou montáž a vydají o ní protokol. Svoje úsilí pak můžete završit posledním krokem, a sice návštěvou registru vozidel, kde vám zařízení zapíšou do technického průkazu. K ní si nezapomeňte vzít s sebou typový list o tažném zařízení (musíte ho dostat od výrobce zařízení) a protokol o montáži. Data z těchto dvou dokumentů se objeví právě ve velkém technickém průkazu vašeho vozidla. Po provedení zápisu už je všechno v pořádku a vy můžete zdárně vyrazit na cesty. Ale pozor. Předtím, než se pustíte s karavanem na silnice, byste si ještě měli osvojit pár zásad.

Zkontrolujte zásuvku, dotáhněte šrouby

Než vyjedete, chce to pořádnou kontrolu. Na jarní kontrolu vozu po zimě, pokud během ní nejezdíte, jste nejspíše už zvyklí. Ale co v případě, že si připojujete karavan? I ten si žádá kontrolu, protože je velmi pravděpodobné, že s ním nevyjíždíte tak často. Obvykle ho vytáhnete až na počátku léta na dovolenou či výlety. Co tedy zkontrolovat? Především ověřit, zda funguje elektrická zásuvka na 12 voltů. To zjistíte jednoduše, když prověříte, jestli svítí zadní světla karavanu. Pakliže ano, je zásuvka v pořádku. Kontrola tím ale ani zdaleka nekončí. Dále je nutné správně dotáhnout šrouby na kolech karavanu, a to pomocí momentového klíče. Je důležité, aby byly dotaženy přesně akorát, tedy ani příliš moc, ale ani málo, pak by hrozilo uvolnění kola. Šrouby si žádají pravidelnou kontrolu.

Na podhuštěných pneumatikách nejezděte

Dále nikdy nezapomínejte na pneumatiky. Jejich kontrolu provádějte vždy, když budete dotahovat šrouby kol. Nahustěte je, a to přesně podle pokynů, které uvádí výrobce. Proveďte pak kontrolu tlaku. Nemáte-li tlakoměr na pneumatiky, zajeďte si na čerpací stanici, kde mají kompresor. Pneumatiky by nikdy neměly být podhuštěné, pak stoupá riziko, že dojde k jejich defektu. Nezapomínejte ale ani na další věci. Baterii karavanu jednou za asi 2 měsíce dobijte, bude vám potom déle dobře sloužit. Měli byste kontrolovat i svislé zatížení, jímž oj vašeho karavanu působí na tažné zařízení. Za optimální se považuje hodnota kolem 80 kg. Pokud před jízdou toto provedete pomocí vah svislého zatížení a budete se řídit uvedenou hodnotou, máte šanci na stabilnější a komfortnější jízdu s karavanem. Zároveň se s ní budete na silnici pohybovat bezpečněji.

Snažte se o co největší stabilitu přívěsu

Nikdy také nepodceňujte stabilitu přívěsu, to se týká i věcí, které v něm povezete, právě to má samozřejmě zásadní vliv na stabilitu transportu. Nejtěžší věci by měly být umístěny na podlaze nebo co nejblíže k ní. Další těžké předměty potom dávejte mezi oj karavanu a jeho nápravu. Pakliže se vám rozmístění dobře podaří, obytný přívěs si zachová stabilitu i při vyšší rychlosti. A samozřejmě důležitá tečka na závěr. Dobrý stav pneumatik je další důležitou podmínkou maximální stability karavanu. Pokud je pneumatika i jenom drobně poškozená, měli byste ji okamžitě vyměnit.

Článek S karavanem na silnici: Optimální zatížení tažného zařízení je základem stabilní a hladké jízdy byl publikován 10. června 2020 v 00.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Redakce. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...