Hustění pneumatik: Jak na to?

Tagy:  hustění pneumatik, tlak, dusík, motocykly, manuál, pneuměřič

Sponzorované odkazy:

Hustění pneumatik: Jak na to?

Stále slýcháte, že máte mít pneumatiky správně nahustěné, ale nic více nevíte? Kolik je správný tlak? Kde se to dozvíte a jak často pneumatiky kontrolovat? Nejen na tyto otázky se pokusí odpovědět následující článek.

Hlavní zásada je, že pneumatiky na stejné nápravě musí mít nejen stejný rozměr a vzorek, ale také stejný tlak. Tlak se liší nejen mezi výrobci, ale i mezi modely. Kromě toho jde také o to, jak vozidlo jeho majitel zatěžuje. Je jasné, že jiný tlak bude třeba u městských kompaktních autíček a jiný u těžkých SUV. Odborníci radí nahustit pneumatiky radši o trochu více než méně. Tlak nižší o třicet procent může prý snížit životnost pneumatiky až o polovinu!

Čtěte manuál!

Tlak se měří vždy za studena, tedy nejlépe před jízdou. Pak stačí nalistovat v manuálu k vozu stránku, kde je doporučený tlak uveden. Kromě toho bývá tato tabulka nalepena také zevnitř krytu hrdla palivové nádrže, na středovém sloupku, na dveřích u řidiče či spolujezdce, občas bývá i na spodní straně přístrojové desky. Na štítku však často bývá více hodnot a je třeba vybrat tu správnou podle karoserie nebo motoru daného auta. Obvykle je v tabulce rozmezí doporučeného tlaku. Pokud bude motorista jezdit v autě převážně sám, zvolí nejnižší hranici, jestli ale chce vůz pořádně nakládat, půjde až na nejvyšší doporučovaný tlak. Druhá možnost je nafouknout pneumatiky tak, jak doporučuje výrobce pneumatiky. To je vhodné, zejména pokud jsou na voze jiné pneumatiky, než na jakých je daný model standardně prodáván.

Výrobce vozidel nařizují kontrolovat tlak vždy, když berete u benzinky plnou nádrž, ale sami motoristé přiznávají, že to nedodržují. Obvykle kontrolují tlak a dohušťují, jen když mění letní za zimní pneu či naopak a před delší cestou, třeba na zahraniční dovolenou. Na cesty do zahraničí si určitě vezměte vlastní pneuměřič, ať pak nemusíte složitě přepočítávat jednotky udávající tlak. Ale zpět k hustění. Ti důslední dělají vizuální kontrolu před každou jízdou a pneuměřičem jednou za měsíc. Také je dobré alespoň jednou za rok zkontrolovat tlak v rezervní pneumatice, aby byla platná, až bude třeba jí využít.

Kdo chce ušetřit pár korun za palivo a nevadí mu horší brzdné vlastnosti ani fakt, že se pneumatika dříve sjede, může pneumatiky hustit trochu více. To dělají zejména zkušení řidiči u svých „záložních“ aut, se kterými nejezdí moc často. Nižší spotřeba je pak znát zejména v létě.

Tak tahle pneumatika rozhodně správný tlak nemá. Foto: Martin SingrTak tahle pneumatika rozhodně správný tlak nemá. Foto: Martin Singr

Dusík a signalizační čepičky

Někdo hustí pneumatiky dusíkem, za příplatek pár stokorun má prý větší stálost tlaku v rozdílných teplotách a lepší vlastnosti. Odborníci ale říkají, že pokud zrovna neřídíte kamion, kde se pneumatiky extrémně zahřívají, nemá to moc velký význam. Stejně tak je zbytečné používat signalizační čepičky ventilku, které barvou signalizují, jestli je tlak v pneumatice, jaký má být.

A jak mají hustit motocyklisté? Zde jde hlavně o osobní pocit z jízdy a chování motocyklu. Motorkáři by sice neměli jít pod minimální hodnoty udávané výrobcem motocyklu a maximální čísla udávané výrobcem pneumatiky, ale interval mezi těmito čísly je volný. Každému podle stylu jízdy vyhovuje trochu jiné nahuštění.

Článek Hustění pneumatik: Jak na to? byl publikován 15. května 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...