Nacházíte se: Úvodní stránka > Informace a Nákladní pneu > Prořezávání prodlouží život nákladních pneumatik
Sponzorované odkazy:
Pneumatiky pro nákladní automobily hrají větší roli, než by se mohlo zdát. Jejich výrobci musí skloubit nároky na spolehlivý výkon, životnost a co nejnižší náklady. Všechny tyto požadavky mohou lépe plnit díky prořezávání pneumatik.
Díky speciálním postupům při jejich výrobě slouží pneumatiky pro nákladní vozy nejen po celou dobu své životnosti, ale de facto i po ní. Zatímco milimetr vzorku nové nákladní pneumatiky v přepočtu vyjde na nějakých tisíc korun, milimetr vzorku prořezané pneumatiky stojí zhruba čtvrtinu, tedy nějakých 250 korun. Jedná se o pořádný balík při zvážení, kolik pneumatik je v přepravních a dopravních společnostech v permanenci.
Prořezávání nákladních pneumatik lze provádět u většiny z nich, podstatný je nápis „regroovable“, tedy vhodná k prořezávání, na bočnici pneumatiky. Nejedná se o žádné kutilství – tento postup je u nákladních pneumatik nejen schválený zákonem, ale také doporučovaný výrobci pneumatik. Je však třeba mít k prořezávání potřebné vybavení a proškoleného mechanika, nejedná se o zcela banální úkon. Případně je možné obrátit se na pneuservis nebo přímo na výrobce. Ti obvykle vydávají i schámata k prořezávání.
Správně prořezaná pneumatika může mít o 15 až 30 procent delší životnost a to znamená nemalé finanční úspory, naopak špatný technologický postup může zničit kostru, což znamená nevratné poškození celé pneumatiky. Další finanční ztrátou je, že se taková pneumatika později nedá ani protektorovat. Takové poškození se ostatně může stát i během jízdy na prořezávané pneumatice – pokud kamen pronikne místem, kde je bezpečnostní vrstva prořezávaná a poškodí ocelový nárazník, může to vést ke korozi. Toto riziko ale není nijak velké a prořezávání má jednoznačně více přínosů.
Díky zesílené vrstvě mezi horní plochou nárazníku a drážkami běhounu je v pneumatikách pro nákladní automobily dostatek materiálu pro vyřezání nového vzorku, resp. prohloubení toho končícího. Důležité je, aby zůstala minimálně 2 mm (radši ale více) silná vrstva mezi nárazníkem a novou dolní plochou prořezané drážky. To znamená, že do pryže lze vytvarovat až 4 mm „nového“ vzorku, který zlepšuje výkon na mokru i výdrž.
Nejvhodnější chvíle pro začátek prořezávání je ve chvíli, kdy původní vzorek dosahuje hloubky zhruba 3 mm a před zahájením práce je nezbytná důkladná prohlídka, jestli je vzorek sjetý rovnoměrně a nikde se nevyskytuje jakýkoliv defekt. Pneumatiky po prořezání nesmí být používány na hnacích nápravách s povolenou rychlostí přes 100 km/h.
Přestože k prořezávání jsou určeny jen pneumatiky pro nákladní vozy, případně speciální obutí pro závodní automobily (a ani zde si nelze do pneumatik řezat, jak se komu zlíbí), stále se najdou nezodpovědní řidiči, kteří chtějí podobný postup aplikovat i na osobní pneu. Nejen že je to v rozporu se zákonem, do prořezávání se navíc často chtějí pustit jen s dlátem nebo s flexou. Rozhodně to není dobrý nápad, životnost pneumatiky se tím prodlouží jen o pár měsíců a riziko havárie s takto upravenými pneumatikami je neúměrně vysoké.
Sponzorované odkazy:
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.
Pneumag.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.