dTest: Co obout na letošní zimu?

Tagy:  dTest, zimní pneu, recenze, Continental, Michelin, Semperit, Barum, vývoj, hodnocení

Sponzorované odkazy:

dTest: Co obout na letošní zimu?

Také před letošní zimou zkoušel německý magazín dTest pneumatiky, celkem 32 sad bylo zkoušeno v náročných podmínkách horských průsmyků i v nížinách, na sněhu, ledu, mokru i na suchu. Nejlepším se stal Continental, nejvyšší kilometrový nájezd byl opět u značky Michelin.

Vývoj kráčí mílovými kroky

Letošní testy se zaměřily na obutí pro malé vozy, jako jsou Škoda Fabia, Citroën C3 nebo Toyota Yaris. Tyto vozy obvykle používají pneumatiky v rozměru 185/60 R15. Větší rozměr 225/45 R17 je pak pro auta jako jsou Audi A4, BMW 3, Kia Cee´d, Renault Megane nebo Škoda Octavia.

Pneumatiky stejných rozměrů byly v dTestu naposledy v roce 2010, odborníci přitom doporučují pneumatiky měnit po čtyřech až šesti letech. Pryž zkrátka stárne. Pro připomenutí je povolená výška dezénu u těchto pneumatik 4 milimetry. Kontrola hloubky je jednodušší u prémiových pneumatik, které mají indikátory opotřebení. U levnějších pneumatik musí stačit klasický digitální měřák, doporučuje se kontrolovat hloubku dezénu na více místech a také na obou krajích a uprostřed. Pneumatiky se totiž často sjíždí nerovnoměrně.

Pneumatiky za poslední tři roky udělaly velký krok dopředu. Zatímco v roce 2010 získaly v menším rozměru jen tři pneu z patnácti známku dobře, letos jich bylo sedm ze sedmnácti. A posun dopředu udělala i špička v testech, zatímco nejlepší pneumatiky před třemi lety skončily jen těsně nad 60 procenty, letos získala vítězná continentalka 73 procent. Právě Continental a Firestone zaznamenaly výrazné zlepšení.

Jaké pneu jsou správnou volbou?

Vítězná pneumatika pro menší vozy, ač trochu dražší, Continental ContiWinterContact TS850 byla na mokru dobrá, na sněhu i náledí pak vůbec nejlepší. Měla také nejkratší brzdnou dráhu, 57 metrů bylo o 19 metrů méně než u nejhorší pneumatiky Marangoni. Na mokru pak byla nejlepší pneumatika Dunlop Winterrresponse 2, odborníci však kritizovali design dezénu, protože vnitřní část je matoucí a svádí k směrově nesprávnému obutí pneumatiky. Nicméně jsou to dvě univerzální pneumatiky vhodné pro vozy pohybující se v zimě ve městě i v horách.

Žádné slabé stránky nebyly zjištěny ani u pneumatik Firestone, Michelin, Nokian, Goodyear nebo Semperit. Konkrétně třeba pneu Nokian WR D3 jsou nejlepší na suchu a nebyly špatné ani na mokru a sněhu, hodí se tedy spíše do města. Michelin Alpin A4 měla i letos nejmenší opotřebení (dvojnásobný oproti nejslabší Falken Eurowinter HS-449) a proto se hodí pro řidiče, kteří v zimě jezdí hodně.

Dobré hodnocení získala i pneumatika Semperit Speed-Grip 2, která měla jeden z nejnižších vlivů na spotřebu paliva. Díky výhodné ceně jí také dTest doporučuje ke koupi. Rozdíl mezi nejúspornější (Semperit) a nejméně úspornou pneumatikou (Marangoni) byl u testovacího VW Polo 0,4 litry paliva na 100 km.

Doporučit lze také domácí Barum Polaris 3 se slabšími výkony na suchu a mokru i v životnosti. Drobné nedostatky na mokru byly také u Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3, která je však stejně drahá jako tři nejlepší pneumatiky. Tato pneumatika je také nejvíce hlučná a s životností je na tom podobně jako barumka. Nejlevnější pneumatika Kormoran Snowpro b2 byla slabá na mokru a v brzdné dráze katastrofální.

Správné zimní pneumatiky musí obstát nejen na sněhu, ale i na mokru a na suchu. Foto: Martin SingrSprávné zimní pneumatiky musí obstát nejen na sněhu, ale i na mokru a na suchu. Foto: Martin Singr

Široké pneu nejsou problém

Zatímco dříve se na zimu vybíralo obutí co nejužší, dnes není problém zvolit rozměr 225/45 R17. V tomto rozměru dominovaly Continental ContiWinterContact TS850 (nejlepší na sněhu), Bridgestone Blizzak LM-32 S (vítěz na mokru) a Michelin Alpin A4 (nejdelší životnost). Celkově vyvážený výkon bez extrémů pak podala pneumatika Uniroyal MS plus 77.

U dalších pneumatik je třeba zohlednit, kde je chce motorista nejvíce používat. Třeba Goodyear UltraGrip 8 Performance budou nejlepší na sněhu, Nokian WR 3D na suchu a nejvíce paliva ušetří Semperit Speed-Grip 2. Pirelli se i ve větší rozměru navzdory vysoké ceně rychle opotřebovávají, hůře na tom jsou ale Tecar a Toyo.

I letos jsou pneumatiky, které dTest radí nebrat. Patří mezi ně modernizovaná Interstate Winter IWT-2 s velmi špatnými vlastnostmi na mokru nebo Sailun Ice Blazer WSL-2, která je na mokru vůbec nejhorší.

Kompletní test je možné si stáhnout zde

Článek dTest: Co obout na letošní zimu? byl publikován 13. listopadu 2013 v 00.00 v rubrice Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...