Nacházíte se: Úvodní stránka > Informace > Revoluce? Ve WRC se mění dodavatel pneumatik
Sponzorované odkazy:
Minimálně tři sezony počínaje rokem 2021 bude italský gigant Pirelli dodavatelem pneumatik pro vozy závodící v Mistrovství světa v rally, známější pod anglickou zkratkou WRC. Kromě toho bude vidět i v mnoha národních a regionálních šampionátech.
Minulostí je doba na přelomu tisíciletí, kdy ve formuli 1 bojovaly týmy nejdříve obouvající pneumatiky Goodyear a Bridgestone, následně Michelin a Bridgestone, zatímco ve světových rally se o vítězství přetahovaly vozy na pneumatikách Michelin a Pirelli. Údajná snaha snížit náklady však postupem času vedla k jednomu dodavateli pneumatik. Mezinárodní automobilová federace aktuálně vybrala Pirelli jako výhradního dodavatele pro vozy s pohonem všech kol v seriálu WRC. To jsou nejen nejprestižnější speciály kategorie WRC, ale také „druhá liga“, tedy vozy specifikace R5. Tyto vozy jsou navíc špičkou v regionálních mistrovstvích po celém světě.
Pirelli tak bude mít v rally podobné postavení jako má už od roku 2011 ve formuli 1, tam je totiž také výhradním dodavatelem pneumatik pro všechny týmy. Slova o vedoucím postavení ve světovém motoristickém sportu tak nebudou daleko od pravdy. „Technologie a vášeň jsou dva klíčové prvky, které Pirelli přináší do motoristického sportu, a ty nám umožnily zajistit jedinou pneumatiku pro mistrovství světa v rally,“ řekl senior viceprezident Pirelli pro prestiž a motosport Giovanni Tronchetti Provera. Zároveň slíbil, že značka bude dále podporovat mladé talentované závodníky.
Pirelli se mezi nejlepší vozy světových rally pouze vrací, v automobilových soutěžích značka působila od roku 1973 a získala 25 světových titulů, vyhrála 181 závodů. Fanoušci si stále pamatují její někdejší partnerství se Subaru, které znamenalo několik titulů. V loňském roce se pak italská značka začala angažovat v seriálu pro vozy R5. „Dodávky do WRC spolu s F1 nám umožní vylepšit naše výrobky ještě dále tím, že je vystavíme nejrozmanitějším a nejnáročnějším podmínkám v motoristickém sportu,“ slibuje si od novinky Mario Isola, šéf závodního programu Pirelli.
Dle názorů v diskuzích však není změna výhradního dodavatele šťastným řešením. I když se to nezdá, každá pneumatika má své specifické vlastnosti a vozy WRC jsou do detailu vyladěny právě na pneumatiky Michelin. Změna značky bude znamenat nemalé výdaje na testování související jen se změnou dodavatele pneumatik. Vozy WRC budou využívat pneumatiky P Zero RA s několika variantami směsi pro asfalt a Scorpion K pro šotolinu a další nezpevněné povrchy. Na sníh budou určené Sottozero Snow (s hřeby nebo bez) s tím, že Sottozero Ice J1 bude specifické obutí pro Švédskou rally.
Již na podzim pak oznámil konkurenční Goodyear, že se od nového roku stává výhradním dodavatelem pro týmy v kategorii LMP2 v European Le Mans Series, což je vlastně jen pokračováním úspěšného působení právě v závodech sportovních prototypů a motocyklů. V MotoGP pak panáček Bibendum na předních vidlicích motocyklů nenechá nikoho na pochybách, jaké pneumatiky tyto jezdci využívají.
Sponzorované odkazy:
Vybírejte pneumatiky chytře. I levnější pneumatika bez marketingu může být kvalitní a bezpečná. 100% objektivní testy a recenze pneumatik od vás, řidičů.
Pneumag.cz
Přebírání textů z těchto stránek je bez svolení autora trestné.
CMS vytvořilo amedio.cz.