Celoroční pneumatiky nabízí úspory, ale...

Tagy:  celoroční pneu, úspora, zima, výhoda, M+S

Sponzorované odkazy:

Celoroční pneumatiky nabízí úspory, ale...

„To zase byla, nebo spíše nebyla, letos zima. Příště už si ani nebudu kupovat zimní pneumatiky, celoroční bohatě postačí. Ušetřím,“ říká si možná touto dobou mnoho motoristů. Samozřejmě mají do jisté míry pravdu, je tady však několik „ale“.

Faktem je, že se univerzální, neboli celoroční, pneumatiky příliš nehodí do typicky české zimy, tedy té se sněhem. Posledních několik let je však sněhu stále méně a není divu, že přemýšliví řidiči větří zajímavou možnost, jak ušetřit. Na podzim a na jaře totiž odpadá nutnost přezouvat, protože tyto pláště obstojí v zimních i v letních podmínkách. Ušetří čas a často i peníze za přezutí v servisu. Také se nemusí nervovat, když napadne první sníh a oni si najednou uvědomí, že ještě stále mají na autě letní pneu. Dále odpadá také nutnost skladovat někde druhou sadu pneumatik. Majitel vozu ani nemusí mít druhou sadu ráfků a v případě novějších vozů ani senzorů TPMS.

Ve světle těchto úspor pak mohou řidiči koupit jednu prémiovou sadu (Continental, Michelin, Pirelli a další) místo dvou levných, to jsou často „no name“ pneumatiky z Číny. „Při volbě celoročních pneumatik bych motoristům doporučil se poohlédnout po renomovaných značkách s lepšími výsledky v testech. Řidičům, jezdícím na levnějších značkách letních a zimních pneumatik, bych radil volbu celoročních pneumatik z prémiového segmentu, které mají sice dražší směsi, ale tyto směsi budou fungovat minimálně na úrovni levnějších směsí letních a zimních plášťů. Při takové volbě budou s celoročními pneumatikami určitě spokojeni,“ uvedl Aleš Langer, vedoucí Technického zákaznického servisu ve společnosti Continental Barum.

Celoroční pneumatiky jsou navíc v zimě díky označení M+S (mud + snow, tedy bláto a sníh) brány jako zimní a tudíž z hlediska zákona v pořádku. Dávno pryč je doba, kdy celoroční pneumatiky byly ze stejné směsi jako letní pneumatiky, ale se vzorkem z té zimní. Byly hlučné a v zimě dost nebezpečné. A zatímco výrobci stále zdokonalují konstrukci, dezén i směs těchto pneumatik, zákazníci si k těmto pneumatikám postupně nachází cestu. I když podíl celoročních pneumatik na našich silnicích je v řádu procent, kupuje je stále více řidičů. Jsou volbou spíše pro druhý vůz v rodině, který najede za rok méně než pět tisíc kilometrů. Stačí u nich pouze hlídat dostatečně hluboký dezén, přesněji to je čtyři milimetry.

Kdo má celoroční pneumatiky, toho se přezouvání na jaře a na podzim netýká. Foto: Martin SingrKdo má celoroční pneumatiky, toho se přezouvání na jaře a na podzim netýká. Foto: Martin Singr

Je však nasnadě, že pneumatiky už jen na základě prosté fyziky nemůže dokonale fungovat v teplotách pod bodem mrazu a stejně tak i v létě, když může být na přímém slunci i o více než padesát stupňů tepleji. Je to prostě vždy kompromis, který nenabídne takové vlastnosti jako speciální pláště. Při extrémní zimě nebo naopak příliš horkém počasí je bezpečnější s autem na těchto pneumatikách radši nevyjíždět. Po celoročním obutí by tedy měli sáhnout zejména ti motoristé, kteří najezdí méně kilometrů, jezdí na krátké vzdálenosti a v případě extrémů mohou nechat stát auto v garáži. Mohou prostě jet hromadnou dopravou, s někým jiným nebo cestu prostě odložit.

Článek Celoroční pneumatiky nabízí úspory, ale... byl publikován 19. března 2020 v 00.00 v rubrice Informace, Letní pneu a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...