Jsou úzké pneu to pravé pro zimu?

Tagy:  zimní pneumatiky, testování, AutoBild, úzké pneumatiky, překvapení

Sponzorované odkazy:

Jsou úzké pneu to pravé pro zimu?

Možná právě „dojíždíte“ současné pneumatiky a přemýšlíte, co koupit na další zimu. Vedle mnoha dalších otázek se nabízí i ta, jakou šířku zvolit. Obvykle se může člověk v souladu s předpisy vybrat. A třebaže vítězí názor, že na zimu jsou lepší úzké pneumatiky, magazín AutoBild otestoval, jestli tomu tak skutečně je…

Teorie je jasná – auto s širšími pneumatikami má větší kontaktní plochu. Díky tomu se lépe ovládá, má lepší zrychlení a kratší brzdnou dráhu. Úzké pneumatiky mají naopak nižší valivý odpor, tedy snižují spotřebu, jsou odolnější vůči aquaplaningu a jsou tišší. Jak to ale bude v praxi, když se za stejných podmínek zkusí různé rozměry? K testování posloužila nejen v Německu oblíbená pneumatika Dunlop Winter Sport 5 v rozměrech 225/40 R18, 225/45 R17, 205/55 R16 a 195/65 R15.

V průběhu let se velikost pneumatik stále zvětšuje. Rozměry, které byly ještě před deseti, dvaceti lety brány za příliš velké, jsou mnohými nyní již považovány za běžné. Zatímco dříve byly větší pneumatiky symbolem sportovní jízdy, nyní lze koupit i širší pneumatiky, které se snaží být více komfortní. A zatímco dříve bylo pravidlem, že na zimu se obouvají úzké pneumatiky, moderní technologie v automobilech i ve výrobě pneumatik by mohly tento zažitý zvyk změnit.

Jak to dopadlo? Překvapivě

Na suché silnici nešlo o žádné překvapení, když dominovaly nejširší pneumatiky 225/40 R18 a 225/45 R17. Byly lepší v brzdění a ovladatelnosti, naopak co se týká komfortu a valivého odporu, zde se lépe osvědčily užší pneumatiky. Dalším povrchem byla mokrá vozovka, kde byly nejúspěšnější pneumatiky v rozměru 225/40 R18. Úzké pneumatiky se ukázaly jako velmi odolné proti aquaplaningu, zde byly nejlepší ty nejužší z testovaných rozměrů – 195/65 R15. Nutno dodat, že se zejména na malé vozy dají koupit ještě užší rozměry.

Velkým překvapením skončily testy na sněhu. Navzdory předpokladům zvítězily ve všech disciplínách širší pneumatiky 225/45 R17. Byly lepší v hodnocení záběru, brzdění i ovladatelnosti. Zatímco v hodnocení trakce nebyly mezi různými rozměry větší rozdíly, další testy na sněhu už tak vyrovnané nebyly. I odborní testeři AutoBildu museli uznat, že takové výsledky nečekali. Za celkového vítěze testu byl zvolen rozměr 225/40 R18. Bylo to mimo jiné proto, že kritéria jako aquaplaning, valivý odpor nebo jízdní komfort, kde se dařilo užším gumám, nebyly příliš podstatné.

To nejlepší zimní obutí není úzké, do města klidně obujte široké pneumatiky. Foto: Martin SingrTo nejlepší zimní obutí není úzké, do města klidně obujte široké pneumatiky. Foto: Martin Singr

Nicméně výsledky by mohlo změnit testování na rozježděném sněhu, tak typickým pro běžné používání. To je totiž silná stránka užších pneumatik, nicméně v testu tento povrch nebyl. AutoBild radí při výběru pneumatik zohlednit také prostředí, kde se motorista v zimě pohybuje – v horách jsou vhodnější užší pneumatiky, pro městský provoz zase širší. V situaci, kdy je potřeba nazout sněhové řetězy, motoristé také ocení spíše užší rozměr. Roli při vybírání bude jistě hrát i cena – čím jsou pneumatiky širší, tím více za ně také motorista zaplatí. A tento rozdíl je opravdu znát, může jít až do tisíců za jeden kus. Při koupě celé sady je to už opravdu znatelná částka.

Článek Jsou úzké pneu to pravé pro zimu? byl publikován 30. ledna 2017 v 00.00 v rubrice Informace a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...