Ojeté zimní pneu v létě? Názory se liší

Tagy:  ojeté pneu, zimní pneu, vzorek, dezén, předpisy

Sponzorované odkazy:

Ojeté zimní pneu v létě? Názory se liší

Mnoho řidičů se snaží ušetřit každou korunu a tak dojíždí staré zimní pneumatiky v létě. Je to správně nebo ne? V otázce používání ojetých zimních pneumatik během léta nejsou jednotní ani motorističtí novináři…

Oblíbeným zvykem nejen českých motoristů je „dojet“ v létě sjeté zimní pneumatiky. Zdánlivě to má svojí logiku – dle pravidel je u zimních pneumatik předepsán hlubší dezén než u letních. Zatímco v z zimě již nejsou vhodné, v létě na nich jezdit stále jde. Druhý důvod je ten, že i když je vzorek dostatečný, pneumatiky po své čtvrté zimní sezóně již nemají požadované vlastnosti a doporučuje se výměna. Nejeden motorista si pak řekne, že je škoda vyhodit pneumatiky, které vypadají pořád jako nové. Trochu problém však může nastat v obzvláště teplých dnech, kdy se naplno projeví rozdílná směs letních a zimních pneumatik…

Zatímco obutí na autě musí mít v zimě minimálně 4 milimetry, létě stačí 1,6 milimetru. A řidiči tak jezdí dále na zimních i při teplotách nad 20 °C, než se s nimi definitivně rozloučí. Zodpovědnější z nich pak přezují alespoň před cestou na dovolenou. Mimochodem, také v zahraničí údajně roste počet řidičů, kteří se přezouváním kol mezi zimou a létem nijak nezatěžují.

Zimní pneumatiky jsou ale konstruovány na nižší teploty a měkčí směs v létě zvyšuje spotřebu paliva zhruba o desetinu a také rychleji „mizí“ vzorek. Pokud se dojíždí staré pneumatiky, nijak to nevadí, pokud ale motorista jen zapomene přezout, může být na počátku zimy nemile překvapen.

Motoristům se proto důrazně doporučuje měnit pneumatiky a v létě jezdit na letních. Ti, kteří dojíždí zimní pneumatiky v létě, mají ale rovněž racionální důvody. Tvrdí, že zimní pneumatika stářím tvrdne a tak se z ní de facto stane letní pneu. Koneckonců ani novináři nejsou v této otázce zajedno, lze najít články doporučující dojíždět ojeté zimní pneu v létě i články, které před tímto počínáním důrazně varují.

Zimní pneumatiky v létě „dojíždí“ většina řidičů. Foto: Martin SingrZimní pneumatiky v létě „dojíždí“ většina řidičů. Foto: Martin Singr

Jak to tedy je?

Rakouský autoklub ÖAMTC se zaměřil na tuto problematiku a uspořádal porovnávací test, kdy proti sobě postavil staré zimní pneumatiky, nové letní a celoroční pneu. Výsledek? Při rychlosti 80 km/h je u zimních pneumatik brzdná dráha o 6,4 metrů delší. Na suchu byly celoroční pneumatiky lepší než zimní, na mokru byl výsledek opačný. Ani ohledně aquaplaningu si zimní pneumatiky nevedly o nic lépe než letní. Ale upřímně řečeno: kdo je takový „závodník“, aby byť jen jednou za čas využil maximálně potenciál pneumatiky?

I letní pneu stárnou

Ohledně věku je pak vhodné poznamenat, že také letní pneumatika stárne, ÖAMTC uvádí, že po pěti letech se začíná věk pneumatiky výrazně negativně projevovat na jejích vlastnostech. Na pohled to vidět není, ale při jízdě, zejména na mokru, to řidič pocítí. Není však důvod každých pět let kupovat nové pneumatiky, pro příležitostné cesty lze jezdit na jedné sadě klidně i deset let.

Mírně ojeté letní pneumatiky se dají i koupit. Velmi lákavá je obvykle jejich cena a zkušení motoristé, kteří ví, na co se při koupi pneumatik zaměřit, si většinou dokážou vybrat kvalitní obutí i tímto způsobem. Je libo pneu Michelin, Pirelli, Bridgestone nebo Goodyear pod tři stovky? Pokud nevadí, že nejsou úplně nové, není to problém.

Článek Ojeté zimní pneu v létě? Názory se liší byl publikován 15. června 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...