Výměna pneu: Každý to zvládne i doma

Tagy:  výměna pneu, garáž, rady, jak na to

Sponzorované odkazy:

Výměna pneu: Každý to zvládne i doma

I když to zatím na sněžení nevypadá, od prvního listopadu je radno mít na voze obuté zimní pneumatiky a stále více motoristů si nechává přezouvat své vozy v pneuservisech. Přitom se jedná o jeden z posledních úkonů, co si řidič udělá na svém voze sám a ani nepotřebuje garáž. Následující řádky provedou výměnou úplného začátečníka, rady od odborníků se ale mohou hodit i těm, kteří už pneumatiky párkrát přezouvali.

1. Připravte si vše, co bude potřeba

Prvním krokem je zkontrolování vzorku na pneumatikách, které budete obouvat, ten pro zimní pneumatiky musí mít minimálně 4 milimetry. Pro změření je ideální posuvné měřidlo, poslouží ale v podstatě cokoliv, co se vejde mezi drážky. Pokud se jedné o směrový dezén, je potřeba to při chystání pneumatik zohlednit. U vozů s jednou poháněnou nápravou je naopak dobré dát na zadní nápravu pneumatiky, které byl vloni vepředu, a naopak. Budou se díky tomu sjíždět rovnoměrněji.

Zároveň je dobré dobře rozmyslet, kam dát hever. Obvykle bývá nejlepší vyztužené místo prahu, případně spodní uchycení tlumiče. Pečliví řidiči ještě dávají mezi hever a auto kus gumy nebo prkénko. U starších aut je nutné místo zvážit více než pečlivě – nejednou se stalo, že hever zkorodovaným plechem prostě projel dovnitř a výměna se tak nečekaně a výrazně zkomplikovala.

2. Nářadí do ruky, jdeme na to

Šrouby je třeba povolit ještě v době, kdy auto stojí na zemi, poté se vůz zvedne a šrouby se zcela sundají. Problém nastává, když jsou šrouby dole a kolo drží jako přilepené. Pokud nepomůže poklepání gumovou palicí, jsou na řadě poněkud drastická řešení. Tedy nasadit opět šrouby, nedotahovat je a s autem ujet pár metrů. Pokud to nepomůže, zkusit zatočit a jako poslední řešení prudce zabrzdit. To už se podle mechaniků „utrhne“ i to nejzarezlejší kolo.

Také je dobré myslet na to, že zimní pneumatiky jsou zpravidla o něco vyšší než letní – není moc komfortní uprostřed výměny pumpovat heverem, protože se tam nová pneumatika prostě nevejde.

3. Zimní pneu nasazené, co dál?

Před nasazením šroubů zpět je dobré je trochu máznout vazelínou, aby šly na jaře dobře povolit a utahovat samozřejmě křížem. Po spuštění auta na zem pak vše pořádně dotáhnout, ne však maximální silou. Použít pneumatického pomocníka je sice pohodlné, ale při defektu někde na cestách pak šroub klíčem, co je v rezervě, zcela určitě nepovolíte.

Pneumatiky je dobré před uskladněním umýt. Foto: Martin SingrPneumatiky je dobré před uskladněním umýt. Foto: Martin Singr

Kola před uložením do sklepa v rámci možností očistěte, nejlepší je opláchnout je a nechat oschnout. Dalším krokem by mělo být popsat, jakou pozici na voze poslední rok měly – dobře poslouží křída, permenentní fixka nebo papírek nalepený na bočnici. Pokud skladujete pneumatiky s ráfky, je nejlepší je dát na sebe nebo zavěsit. Gumy bez ráfků se naopak mají stavět vedle sebe.

Posledním krokem je zjistit si doporučený tlak (některá auta ho mají zevnitř na víku nádrže, jiná na sloupcích, výjimečně i na palubové desce) a zkontrolovat, zda jsou pneumatiky v pořádku. Případně samozřejmě dofouknout a tlak zkontrolovat po pár dnech. Totéž platí pro kontrolu, zdali jsou šrouby správně dotažené.

Článek Výměna pneu: Každý to zvládne i doma byl publikován 31. října 2020 v 00.00 v rubrice Informace, Letní pneu a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...