Výměna kol svépomocí není žádná věda

Tagy:  výměna pneu, rady a tipy, momentový klíč, utahovací moment

Sponzorované odkazy:

Výměna kol svépomocí není žádná věda

S druhou polovinou dubna přichází doba, kdy jsou kola vyměněna snad na všech vozech. Ti, kteří dosud využívali služeb pneuservisu, by si ale mohli na podzim říct, že to zkusí sami. Nic na tom není. Jen možná nepůjde povolit šrouby…

Při výměně kol svépomocí přichází ke slovu úspora pár stovek za práci v servisu, podstatný je i ušetřený čas a žádný stres. Je sice pravdou, že výměna kol není žádná věda a měl by to umět každý, nicméně s dnešní dobou roste i pohodlnost motoristů. Většina z nich dává auto výhradně do servisu a když už se potká problém na cestě, zavolají si asistenci…

Jdeme na to!

Přitom na výměně skutečně nic není. Většina aut stále ještě jezdí v zimě na plechových discích, které nejsou tak náchylné na poškození od soli a posypu. Zde se nejprve šroubovákem sundá ozdobná poklice a pak se povolí jednotlivé šrouby. Stačí jen o jednu otočku. U litých kol je vše ještě jednodušší, nemusí se sundavat poklice.

Kdo dával dosud auto do servisu, může mít problém. V pneuservisech totiž s oblibou používají pneumatické pistole a ty utáhnou kolo opravdu důkladně. Co na tom, že výrobce udávají pro každý model utahovací moment na plechová i litá kola, mechanici se často nezdržují s nastavováním správné síly, o hledání konkrétních údajů v tabulce ani nemluvě. Často nastavují i vyšší hodnotu než 140 N.m., což se uvádí jako obecné maximum. K povolení rukou je pak potřeba aspoň půlmetrová trubka a to není to nejhorší. V extrémních případech se mohou šrouby i „ustřihnout“ a kola upadnou.

Momentový klíč nad zlato

S pneumatickou pistolí sice lze utahovat i povolovat šrouby u kol ve vzduchu, ale na druhou stranu má i nevýhody – chybí cit, takže se tímto způsobem snadno dotáhne i šroub s poškozeným závitem a to zničí celý náboj. Jindy se s její pomocí vlivem rzi na středovém osazení namontuje kolo nakřivo. Rez při jízdě opadá a kolo je rázem volné. Zkrátka a dobře, starý dobrý momentový klíč moderní technika nenahradí.

Po povolení šroubu přichází ke slovu hever. U většiny vozů je místo pro hever vyznačeno prolisy na prazích. Před zvedání nestačí mít zařazenou rychlost a zataženou ruční brzdu, zajistěte také kolo na protější straně – v ideálním případě klínky, dobře ale poslouží i větší kameny. Zvednuté auto je dobré pod auto dát špalek nebo aspoň pneumatiku, kterou v danou chvíli nepotřebujete. Po sundání kola se pomocí drátěného kartáče zbavte všech nečistot, dosedací plochy je pak dobré potřít voskem, nikdy se však nemažou šrouby. Výrobce při počítání utahovacího momentu počítá se suchým třením, navíc mazivo v opotřebovaném závitu může udělat více škody než užitku.

Kola střídejte

Pak už nezbývá než nasadit nová kola. U vozů s poháněnou jednou nápravou (tedy u naprosté většiny) je dobré každý rok střídat pneumatiky na zadní a přední nápravě. Nejste-li si jistí, dejte na předek ty s lepším vzorkem. Pozor u směrových pneumatik, které mají předepsaný směr otáčení. Po nasazení se šrouby utahují ručně, čímž se snadno odhalí poškozený závit. Pak přichází se slovu klíč, kterým se dotáhnou mírnou silou šrouby – vždy protilehlé, aby si kolo „sedlo“. Po spuštění vozu na zem se už jen šrouby momentovým klíčem dotáhnou na hodnotu udávanou výrobcem (obvykle je to okolo 100 N.m. pro plechové disky a u litých kol kolem 85 N. m.) a po sto kilometrech se vše zkontroluje.

Článek Výměna kol svépomocí není žádná věda byl publikován 18. dubna 2016 v 00.00 v rubrice Disky, Informace, Letní pneu a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...