„Dojíždět“ zimní pneu v létě: Ano či ne?

Tagy:  ojeté pneu, zimní pneu, letní, vlastnosti pneumatik, test, Autoklub ČR

Sponzorované odkazy:

„Dojíždět“ zimní pneu v létě: Ano či ne?

Mnoho motoristů v létě „dojíždí“ zimní pneumatiky, které již nemají vzorek o hloubce 4 mm povinný pro používání pneumatik v zimě. Jelikož pro léto ale stačí hloubka 1,6 mm, zdá se toto řešení jako ideální. Ale není to tak docela pravda, jak zjistil Autoklub ČR.

V testu, který Autoklub ČR udělal, byly porovnávány pneumatiky s hloubkou dezénu 3 mm a nové pneumatiky. Cílem bylo upozornit řidiče na úskalí a bezpečností rizika s spojená s používáním zimních pneumatik v létě. Objektivní měření bylo provedeno pomocí profesionální techniky a je tak jednoznačně více relevantní než rady různých „odborníků“.

Testovaly se pneumatiky prémiového i ekonomického segmentu v pro české motoristy nejčastějším rozměru 195/65 R15. Pro představu byla zařazena i jedna čínská „no name“ značka – Rockstone. Tucet testovaných kritérií kopíroval plnohodnotný test pneumatik se standardním nastavením kritérií pro suchý a mokrý povrch.

Na vodě je nebezpečí vyšší…

Test prokázal, že vlastnosti pneumatik opotřebených na hloubku dezénu 3 mm se výrazně liší od vlastností pneumatik nových. Co se dalo rovněž čekat je zjištění, že i opotřebovaná letní pneumatika má na mokru lepší vlastnosti než opotřebovaná pneu zimní. Při zkouškách brzdné dráhy byl rozdíl mezi ojetými letními a zimními pneu až 10 metrů, dalších 10 metrů pak dělal rozdíl mezi ojetými a novými pneumatikami. Navíc na mokré vozovce v zatáčce mají ojeté zimní pneumatiky tendenci klouzat. Pokud řidič nepřizpůsobí styl jízdy okolnostem, hrozí nebezpečí.

Ve chvíli, kdy byl na testovacím polygonu simulován silný déšť, projevili se výhody hlubokého vzorku. Opotřebované pneumatiky (letní i zimní) ztrácely kontakt s vozovkou už při 62 – 66 km/h, nové přitom „držely“ ještě o téměř dvacet kilometrů v hodině déle. Vybočovala jen nová pneumatika Rockstone z Číny s výsledkem 65 km/h. Trochu překvapivě v tomto testu vyhrála mezi novými pneumatikami Debica Presto, tedy značka, kterou lze pořídit i v supermarketu. Nicméně úspěch pneumatik Barum, Continental a Michelin asi nijak nepřekvapuje. Mezi ojetými pneumatikami byla nejlepší zimní Sava Eskimo HP, která porazila i prémiové letní pneumatiky Continental a zimní Michelin.

Na mokru mají lepší vlastnosti nové pneumatiky, na suchu naopak ojeté. Foto: Martin SingrNa mokru mají lepší vlastnosti nové pneumatiky, na suchu naopak ojeté. Foto: Martin Singr

V brzdění na mokru byla nejlepší ContiPremiumContact 5, z rychlosti 100 km/h zastavila na 67,2 metrech. Za druhou Barum Brillantis 2 se umístila stejná pneumatika jako na prvním místě, ovšem ojetá. Až za ní byly jiné nové pneu. Rozdíly mezi novými a ojetými pneumatikami byla ale dost podstatné, o katastrofickém výsledku Rockstone ani nemluvě.

Na suchu jsou lepší ojeté

Naopak při brzdění či handlingu na suchu byly pneumatiky s opotřebovaných dezénem ve výhodě. Menší ohebnost, vyšší tuhost dezénu a větší styčná plocha jsou v těchto situacích výhodou. I zde se dařilo Continentalu. Výhody letních (nových i opotřebovaných) pneumatik v porovnání se zimními ojetými pneumatikami se projevily zejména při jízdě za deště na regionálních vozovkách. Testování však probíhalo v dubnu při nijak vysokých teplotách a čím vyšší bude v létě teplota, tím větší nesmysl bude jezdit na zimních pneumatikách, které jsou přeci jen konstruovány na používání třeba i v mrazu…

Článek „Dojíždět“ zimní pneu v létě: Ano či ne? byl publikován 21. dubna 2014 v 00.00 v rubrice Letní pneu a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (1).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...