Nákladní vozy: silná stránka Čechů

Tagy:  autobusy, nákladní auta, Iveco, Avia, Tatra

Nákladní vozy: silná stránka Čechů

Česká republika je velmocí co se týká výroby nákladních automobilů. Tradiční značky jako Liaz, Tatra, Avia nebo Praga jsou světově známé. Karosa sice již zanikla, ale na tradici navazuje Irisbus-Iveco a navíc vznikají noví výrobci jako třeba SOR Libchavy.

Úspěšné Liazky a Tatrovky

Kdo by neznal nákladní vozy Liaz? Vozy mající na přední masce zkratku slov Liberecké automobilové závody se sice vyráběly nikoliv v Liberci, ale v sousedním Jablonci nad Nisou, nicméně jsou již také minulostí. Na tradici se snaží navázat společnost Tedom.

Liaz se angažoval i v motoristickém sportu. Tyto vozy získaly několik titulů mistrů Evropy v truck trialu, František Vojtíšek patřil mnoho let ke špičce v Evropském poháru tahačů a nelze nezmínit legendární Rallye Dakar, kde Liaz v roce 1985 jako první československý kamion debutoval. V roce 1987 vyhrál kategorii sériových kamionů a velkou měrou se podílel na budoucích úspěších Tatry.

Karel Loprais pak dokázal právě s Tatrou tento pouštní maraton šestkrát vyhrál. Nyní se snaží na tyto úspěchy navázat jeho synovec Aleš, který si za volantem nákladního vozu nepočíná vůbec špatně. Kromě tradičních nákladních vozů Tatra vyráběla i autobusy, trolejbusy a dokonce i tramvaje, které lze dodnes spatřit v ulicích Plzně.

Ačkoliv Tatra jde s dobou a nabízí moderní nákladní vozy, klasikou na českých silnicích je spíše Tatra T815. Jezdí v různých modifikacích a slouží skvěle. Náhradní díly Tatra 815 jsou dobře dostupné a kvalitní, proto jsou majitelé tohoto vozu vesměs spokojeni.

Další český výrobce nákladních vozů, který jde s dobou, je Avia. Hlásí zvyšující se prodej, zejména díky zacílení na perspektivní ruský trh, ale podobně jako u Tatry i zde platí, že převahu na českých silnicích mají starší modely. Sice je tu a tam potřeba sehnat nějaké náhradní díly Avia, trochu více se o vůz starat, ale rovněž je to skvělý pomocník. Vždyť kdo by neznal Avii v tradiční modré barvě. S plachtou na kabině nebo bez, občas k vidění i jako obytný vůz. To je prostě kus české motoristické historie.

Nejistá budoucnost je u dalšího českého výrobce, Pragy. Ta byla v roce 2006 odkoupena britskou firmou, která chtěla vyrábět tyto vozy v Polsku, nicméně v roce 2011 byl představen sportovní vůz Praga R4 s motorem, který má výkon 520 koní. Automobil sice není uzpůsoben pro běžný silniční provoz, ale prý se pilně pracuje na tom, aby byl kromě závodních okruhů k vidění i na silnicích. Budoucnost značky v oblasti nákladních vozů je tedy více než nejistá.

Autobusy, to je naše

Autobusy, to byla parketa českého výrobce Karosy. Tradiční autobusy jezdily z fabriky ve Vysokém Mýtě do roku 2007, pak se podnik přejmenoval na Iveco Czech Republic. Italský výrobce nákladních vozů tak od tohoto roku vyrábí také autobusy v ČR. Častěji jsou na českých silnicích však k vidění nákladní vozy. I náhradní díly Iveco se dají sehnat poměrně snadno a za dobrou cenu.

Vznikají i nové značky, jako třeba SOR Libchavy. Podnik má sice poměrně krátkou tradici, pouze od roku 1990, nicméně autobusy i trolejbusy tohoto výrobce s úspěchem jezdí po českých městech. Podnik vyrábí i elektrobus a tak se dá předpokládat, že má před sebou dlouhou budoucnost.

Článek Nákladní vozy: silná stránka Čechů byl publikován 7. srpna 2012 v 23.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Martin Singr. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...