Výběr pneu pro offroad: Skutečná alchymie

Tagy:  offroad, 4x4, SUV, džíp, pneu s hřeby, řetězy, AT, MT, M+S

Sponzorované odkazy:

Výběr pneu pro offroad: Skutečná alchymie

Celosvětově roste zájem o velká auta. Ať už elegantní SUV nebo drsné džípy, terénní vozy jsou zkrátka v kurzu. Mezi typické znaky patří velký objem motoru i zavazadlového prostoru, pohon všech kol, měkčí tlumiče a velké pneumatiky.

Terénní vozy využívala zejména armáda, později se dostaly také na silnice. A nejen na silnice, jak již anglický název offroad napovídá, dostanou se tyto vozy téměř všude. Proto jsou využívány i v lesnictví či pro automobilové závody v těch nejtvrdších podmínkách. Terénní vozy jako třeba Hummer často nabízí i zážitkové agentury, které tímto chtějí poskytnout zážitek z nevšední jízdy.

Výběr pneu je oříšek

Vybrat pneumatiky pro offroad je daleko větší alchymie než v případě osobního vozu. Zatímco u osobáku obvykle řidič řeší dilema jen mezi výrobci, u pneumatik pro offroad je zásadní, kde se bude vůz nejvíce pohybovat. Podle toho pak lze zvolit pneumatiky M+S, MT, AT, AW nebo HT.

M+S znamená Mud & Snow, tedy bláto a sníh. U některých typů pneumatik, zejména u těch pro offroady se však takto značí celoroční pneumatiky. Policejní kontrola je sice uznává jako zimní, ale uživatelé na ně moc chválu nepějí. Daleko lepší jsou prý – také do jisté míry kompromisní – AT, tedy All Terrain pro všechny povrchy. Kdo pak potřebuje dostat se i na těžko přístupná místa, jistě sáhne po MT, tedy Mud Terrain do těžkého a blátivého terénu. Celkem stranou zájmu offroadistů stojí pneumatiky AW (All Weather), což znamená celoroční pneumatiky pro každé počasí a HT (Highway Terrain), neboli pneumatiky pro silniční jízdu.

Velká věda je hustění pneumatik pro offroad. Je nasnadě, že jiný tlak bude vyžadovat jízda po dálnici a jiný terénní řádění. Například allroadshop uvádí, že na dálnici hustí zhruba 2,5, rychlý terén 2,0 a měkký, těžký terén 1,0. Záleží ale na terénu, kde se bude jezdit, na výrobci a velikosti pneumatiky i na vozidle. Zkrátka se doporučuje vyzkoušet a poznamenat si, při jakém tlaku je jízda nejlepší.

Offroad prostě mezi jinými vozy vyniká. Výběr pneu ale není nic snadného. Foto: Martin SingrOffroad prostě mezi jinými vozy vyniká. Výběr pneu ale není nic snadného. Foto: Martin Singr

Co v zimě?

Hlavní devizou offroadu je, že se dostane prakticky všude. Na sněhu to ale tak docela nemusí platit a motorista je pak trochu bezradný. V diametrálně odlišné situaci je, pokud se rozhodne používat pneumatiky s hřeby. Zákon to sice nedovoluje a v případě havárie se to nebude líbit ani pojišťovně, nicméně dle zkušeností to některým řidičům za riziko pokuty pár tisíc stojí. Jako vždy záleží při případné policejní kontrole na policistovi – může nad hřeby přimhouřit oči (a v horských oblatech to pravděpodobně i udělá), ale může i přikázat odstavit vozidlo a řidič si pak musí zavolat odtah, aby dále neničil silnici. Pneumatiky s hřeby v ČR totiž smí na silnicích používat jen záchranná vozidla a po počátečních problémech i závodní vozy při zimních rallye.

Kdo chce i v zimě dojet téměř všude a zároveň nemít potíže se zákonem, může zvolit sněhové řetězy. Zde je ale potřeba pečlivě vybírat, hledat informace a hodnotit. Je potřeba opravdu kvalitní řetězy, které offroadu sloužily tak, jak mají. A to i přesto, že v případě pneumatik s hrubším vzorkem budou řetězy spíše jen v kufru „kdyby náhodou“.

Kupte si pneumatiky za skvělou cenu na www.pneumatiky.cz!

Článek Výběr pneu pro offroad: Skutečná alchymie byl publikován 23. června 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...