Co lze vyčíst z bočnice pneumatiky?

Tagy:  značení pneumatik, rozměry, šířka, výška, rychostní index, hmotnostní index, off road pneu, MS, M+S, DOT

Sponzorované odkazy:

Co lze vyčíst z bočnice pneumatiky?

Češi obecně moc etikety, návody a podobně instukce příliš nestudují a motoristé nejsou výjimkou. Často se ani nepodívají, co je napsáno na bočnici pneumatiky, kterou využívají. A že se tam dá vyčíst zajímavých informací…

Samozřejmě je zde uveden výrobce, model a rozměry. Už uvedení rozměrů je ale podivuhodná změť čísel a písmen. Co znamenají? Tak třeba u celkem časté pneumatiky s označením 185/65 R 14 85 T je 185 šířka pneu v milimetrech, 65 je poměr výška/šířka vyčíslený v procentech. R 14 vyjadřuje vnitřní průměr pneumatiky v palcích, tedy velikost disku, jaký musí motorista shánět. Písmeno „R“ pak symbolizuje radiální pneumatiku. Číslice 85 informuje o váhovém indexu, zde lze zjistit, jaké maximální zatížení pneumatiky snesou. Uvádí se však na jednotlivé pneumatiky, pak se tedy násobí čtyřmi. Na druhou stranu je třeba odečíst hmotnost samotného automobilu. Váhové indexy se pohybují od 50 (190 kg) až po 130 (1900 kg). A poslední písmeno, to značí rychlostní index. Pneumatiky pro osobní vozy mají nejčastěji písmena T (190km/h) až Y (300 km/h). Pneumatiky označené jako ZR zvládají rychlosti nad 240 km/h výše.

Údaje to jsou nejen zajímavé, ale i důležité, váhový a rychlostní indexy informující o zátěži, pro jakou je pneumatika konstruována, totiž musí odpovídat údajům ve velkém technickém průkazu, případně být vyšší. U dodávkových pneumatik se ohledně váhového indexu vždy rozlišuje tzv. samomontáž a dvoumontáž. Jednodušší značení mají pneumatiky pro offroady. Zde je výška v palcích, šířka v palcích a vnitřní průměr – a to stačí.

Další písmenka z bočnic

Na bočnici ale lze najít spoustu dalších písmen. Tak třeba C pneumatiky jsou určeny pro lehká nákladní vozidla, pneumatiky s písmeny TT nebo TL informují o tom, že pneumatiky mají (TubeType) či nemají (TubeLess) duši. RF a XL označení mají pneumatiky se zesílenou bočnicí a vyšším indexem nosnosti, LRR znamená snížený valivý odpor a zkratky jako MFS, RPB, FP, FR informují o zesílené boční ochraně ráfku pneumatiky před poškozením, například při parkování blízko obrubníku.

Na samostatný článek by vydalo značení RunFlat pneumatik, tedy pneu, se kterými lze po defektu dojet do servisu bez nutnosti výměny. Každý pneumatikářský koncern má svůj – vždy trochu odlišný – systém, který má také po svém pojmenovaný. Motorista se tak může setkat se z kratkami RFT (Bridgestone), SSR (Continental), DSST (Dunlop), ROF (Goodyear), R/F (Pirelli) nebo ZP (Michelin). Písmena CS u Continentalu pak značí, že v případě průrazu menšího než 5 mm se pneumatika sama opraví.

Písmena na bočnici vypovídají i o jaké pneumatiky se jedná. M+S či MS znamená Mud + Snow, tedy bláto a sníh. Takto mohou být označeny nejen zimní, ale i celoroční pneumatiky a v případě povinné zimní výbavy řidiče tyto dvě písmena dělí od případného neudělení pokuty. Do těžkého blátivého terénu pak jsou pneu s označení M/T, pro všechny povrchy jsou A/T a do každého počasí AW. Pro silniční jízdu nesou pneumatiky označení H/T.

Z dálky jako by tam nic nebylo, přesto lze z bočnice pneumatik vyčíst mnoho. Foto: Martin SingrZ dálky jako by tam nic nebylo, přesto lze z bočnice pneumatik vyčíst mnoho. Foto: Martin Singr

Z bočnice lze vyčíst i spoustu údajů, které se vyžadují v USA, ale třeba i to, zda právě na těch kterých pneumatikách vyjížděl někdy některý vůz „z fabriky“. Kromě toho je na pneumatice také uveden týden a rok výroby, tzv. DOT. Zde pečlivě kontrolujte, zda nekupujete příliš starou pneumatiku. Ale pojem „stará“ je zde relativní, než se úplně nová pneumatika dostane od výrobce do obchodu, trvá to alespoň půl roku. Nicméně pneumatiky starší než dva roky radí odborníci nebrat.

Článek Co lze vyčíst z bočnice pneumatiky? byl publikován 23. května 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...