Traktorové pneumatiky: Stavěny pro extrémní nároky

Tagy:  traktorové pneumatiky, hustění, zemědělské pneu, nároky

Sponzorované odkazy:

Traktorové pneumatiky: Stavěny pro extrémní nároky

Snad každého malého kluka v dětství fascinovaly obrovské zadní pneumatiky traktorů. Někoho pak fascinace opustila, někoho ne. Jedno je jisté – používat tyto pneumatiky není jen tak, nároky na ně musí jít ruku v ruce s pečlivou údržbou.

Zápřah je extrémní

Pneumatiky pro traktory mají samozřejmě několik specifik. Musí vydržet vše, co traktorista požaduje od svého stroje. Nároky jsou u zemědělských strojů nesrovnatelné s osobními vozy.

Samotnou kostru tvoří několik vrstev kordu ukotvených kolem lan v patkách. Na kostře je pak pryž, tedy běhoun. Vzorek, který je u traktorových pneumatik standardně doporučován, pomáhá záběru a velké mezery slouží k samočištění pláště. Před mechanickým poškozením a působením vnějších vlivů chrání kostru guma na bočnici. Samotnou pneumatiku s ráfkem pak spojuje patka. Musí být dost tuhá, aby se nedeformovala a neničila.

U pneumatik pro traktory lze volit mezi radiálními a diagonálními pneumatikami. Ty první mají lepší přenosové vlastnosti, lepší jízdní vlastnosti, déle vydrží a také trochu snižují spotřebu traktoru. Ty druhé jsou pak vhodné třeba do lesa, protože jsou obecně odolnější. Jsou také o něco levnější.

Je nutné sledovat únosnost pneumatiky a nepřetěžovat ji. Únosnost klesá s vyšším rychlostním indexem a tak si traktorista musí zvolit, jestli chce pneumatiku, která vydrží maximální zatížení nebo bude pneumatiky zatěžovat o něco méně, ale pak bude smět jet o trochu rychleji. Výkonnější traktory by přitom měly používat širší pneumatiky.

Pneumatiky pro traktor snesou hodně, je potřeba se o ně ale starat. Foto: www.mitas.euPneumatiky pro traktor snesou hodně, je potřeba se o ně ale starat. Foto: www.mitas.eu

Hustění pneumatik: Ani hodně, ani málo!

Zásadní otázka zní: Jak správně nahustit pneumatiky pro traktor? Jedná se o otázku související s optimálním výkonem traktoru. Pokud jsou pneumatiky nesprávně nahuštěny, je negativně ovlivněn výkon traktoru, pneumatiky se rychleji opotřebovávají a podklad se zbytečně moc udusává, což se zemědělcům zrovna dvakrát nehodí.

Ačkoliv v krátkodobém horizontu jsou problémy zanedbatelné, dlouhodobě není radno špatné nahuštění ignorovat. Výrobci říkají, že podhuštění vede k poškození bočnic, nerovnoměrnému opotřebení a zvýšené spotřebě paliva. Naopak přehuštěné pneumatiky zvyšuje opotřebení traktoru i pneumatiky, vyšší udusávání zeminy, vyšší spotřebu paliva a nižší životnost. Co je tedy horší? Zatímco dvacetiprocentní podhuštění znamená ztrátu výkonu z 26 procent, dvacetiprocentní přehuštění prý snižuje výkon ještě o čtyři procenta více. Odborníci doporučují kontrolovat pneumatiky u traktorů a podobných strojů alespoň jednou týdně.

Sortiment v této oblasti sice není tak široký jako u pneu pro osobní vozy, ale přesto vyrábí pneumatiky pro zemědělské stroje hned několik světových výrobců.

V ČR jsou velmi oblíbené traktorové pneumatiky Continental, které se vyrábí v Otrokovicích. Goodyear nejen díky široké nabídce uznávají největší výrobci traktorů a pozadu nezůstává ani Michelin. Kdo se orientuje v nabídce plášťů pro jízdu mimo silnice, jistě zná i českého výrobce Mitas. Ten je zároveň jedním z předních evropských výrobců zemědělských pneumatik, které prodává po celém světě pod třemi obchodními značkami.

Článek Traktorové pneumatiky: Stavěny pro extrémní nároky byl publikován 7. května 2012 v 00.00 v rubrice Nákladní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...