Vozíte s sebou sadu na opravu pneumatik?

Tagy:  sada na opravu pneumatik, defekt, oprava, Runflat

Sponzorované odkazy:

Vozíte s sebou sadu na opravu pneumatik?

Mnoho řidičů si už prožilo trable s defektem pneumatiky. Ať už se jednalo o motoristky, které ani nevěděly, kde mají v kufru hever nebo zaneprázdněné manažery, kteří zrovna neměli čas ani oblečení pro výměnu špinavé pneumatiky, všichni v těchto chvílích ocenili sadu na opravu pneumatik. Pokud jí tedy měli…

Sada pro opravu pneumatik stále není v každém kufru, i když jsou situace, kdy jí využije opravdu každý. Za ani ne tisíc korun lze získat balíček, který bude zahrnovat kompresor, hadicový adaptér a sadu nářadí pro vyjmutí ventilku a hlavně těsnicí hmotu, která obvykle utěsní i pár milimetrů velké díry. Nejen rozměry a hmotnost jsou důvody, proč již lepicí sady v některých zavazadlových prostorech nahradily dříve tradiční rezervní kolo. Třeba u nových aut v Německu je údajně už poměr sad a klasických rezerv 1:1.

Za stovku i za tisíce

Je pravidlem, že u bezdušových pneumatik lze s těsnící hmotou utěsnit zhruba dvakrát větší díry než u pneumatik, které mají duši. Stačí přes ventilek nahustit do pneumatiky speciální tmel, který díru zacelí. Jakýmsi nouzovým řešení je pak malá brašnička pro opravu pneumatik, kde jsou alespoň nástroje pro úpravu průrazu před opravou, CO2 bombičky, utěsňovací knoty, flexibilní prodloužení na ventilek, nůž a speciální lepidlo. Lze koupit i čínskou sadu za zhruba stovku. Návod zde nebývá česky, obrázky jsou k pochopení jen s jistou dávkou fantazie a často se musí i kolo sundat. Nicméně opravit průraz se obvykle podaří.

Lze jít i opačnou cestou a koupit dražší produkt, klidně i za více než dva tisíce. Například sada PREMIUM SEAL slibuje opravu do dvou minut a také zcela novou směs z mikrovláken. Lehká, rozpustitelná ve vodě a pohodlnější při použití – taková prý je nová těsnicí hmota, která je pro všechny rozměry pneumatik osobních vozů. Dalším drahým výrobkem, který ukazuje na vytříbený vkus majitele vozu, je Conti Comfort Kit. Sada je pro jednorázové použití, pak je nutné koupit za několik set novou náplň. Pokud máte defekty často, vyplatí se dokupovat jen náhradní náplně.

Pneumatiky lze opravit čínskou sadou za stovku i produkty na několik tisíc, jako je třeba Conti Comfort Kit. Foto: www.conti-online.comPneumatiky lze opravit čínskou sadou za stovku i produkty na několik tisíc, jako je třeba Conti Comfort Kit. Foto: www.conti-online.com

Účinek však bývá u všech těchto sad, které do pneumatiky vtlačí jakékoliv „lepidlo“, pouze dočasný, než motorista dojede domů či do pneuservisu. Nesmí při tom ani moc spěchat, maximální rychlost s takto opravenou pneumatikou je 80 km/h. Aby řidič nezapomněl, může si po aplikaci sady na opravu pneumatik nalepit na přístrojovou desku samolepku s číslicí 80. Přesto se doporučuje deset minut po defektu zastavit a zkontrolovat tlak v pneumatice – pokud je pod 1,3 baru, může motorista hledat telefon a zavolat si pomoc.

„Mám Runflat pneu“

Možná si říkáte, že je úplně zbytečné řešit nějakou sadu na opravu pneumatik, když máte pneumatiky Runflat. A máte pravdu. Tyto pneu totiž mohou pokračovat v jízdě i při defektu nebo ztrátě tlaku. Mají však vyšší cenu a provoz je rovněž nákladnější, proto je zdaleka nemá každý. Vyztužené bočnice těchto pneumatik udrží pneumatiku na ráfku i při úplné ztrátě vzduchu. Lze s nimi ale také jet maximálně 80 km/h a bez vzduchu ujedou podle výrobců jen 100 až 1000 km.

Tyto pneumatiky vyrábí Bridgestone, Continental, Dunlop, Firestone, GoodYear, Hankook, Michelin, Nokian, Pirelli, Vredestein a Yokohama. Trochu problém je, že každá značka označuje pneumatiky „po svém“ a motorista se ve značení trochu ztrácí.

Článek Vozíte s sebou sadu na opravu pneumatik? byl publikován 24. dubna 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (2).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...