Chcete solidní ojeté, a ne příliš drahé auto? Co takhle zkusit dovoz ze zahraničí?

Tagy:  dovoz aut z Německa, povinné ručení

Chcete solidní ojeté, a ne příliš drahé auto? Co takhle zkusit dovoz ze zahraničí?

Toužíte po pěkném vozidle značky, která u nás moc k mání není, nebo za hříšně vysoký peníz? Přemýšlíte o koupi auta, ale na nové nemáte a nechcete se pouštět do koupě ojetiny v Česku? Zdá se vám, že v jiných zemích jsou ojeté vozy daleko více na výší nežli u nás? Pak volte dovoz vozidla za zahraničí!

Takový dovoz vozu není žádná věda. Aby však měla akce smysl, měli byste umět slušně komunikovat v cizím jazyce, s nímž se při výběru vozu domluvíte. Případně mít někoho, kdo vám s jazykovou bariérou pomůže a je na něj polehnutí. Jedině tak nenaletíte a nepřeložíte si třeba některá fakta o vozidle, prodeji, převodu atp. mylně do češtiny.

Jaká vozidla lze ze zahraničí dovézt?

Příjemné je, že do Česka můžete dovézt v podstatě jakékoli auto. Nejběžnější je u nás díky malé vzdálenosti a společným hranicím dovoz aut z Německa. Několik podmínek však takový dovozený vůz splnit musí.

Které to jsou?

  • má-li daný vůz homologaci ES, není jeho stáří nijak omezeno
  • bez homologace lze dovézt automobil do stáří osmi let
  • dovézt vůz po vlastní ose lze pouze s platnou technickou kontrolou
  • platná technická kontrola vám navíc dává jistotu, že je automobil v dobrém technickém stavu, pojízdné a provozuschopné.

Pak si určete postup, který není radno podcenit a důsledně dodržet, abyste na nic důležitého nezapomněli.

Postupujte následovně

  • vyberte si vhodný vůz na některém zahraničním portálu, nebo inzerci
  • vybírejte dle vámi navoleného cenového stropu a v rámci toho si přepočtěte aktuální kurz
  • porovnejte si vámi vybraná vozidla dle ceny, případně dle uvedeného stavu vozu, počtu kilometrů, počtu majitelů (je-li to na portálu či v inzerci uvedeno)
  • kontaktujete prodejce a zjistěte, zdali je váš vybraný vůz (či vozy, chcete-li prvotně volit z více předběžně vybraných vozů) stále k prodeji
  • následně se doptejte znovu na veškeré možné informace o každém daném vozidle a jeho technickém stavu, najetých kilometrech, o majiteli, respektive předchozích majitelích vozu
  • zjistěte, zdali má daný vůz či vozy homologaci ES, a když nemají, tak zda nejsou starší než osmi let
  • ověřte si, že má automobil platnou technickou kontrolu, abyste jej mohli dovézt po vlastní ose, přičemž platná technická kontrola je pro vás jakási jistota, že je vozidlo v dobrém technickém stavu
  • domluvte se, kdy se přijedete na vůz či vozy podívat

Pokud sami nejste technicky zdatní a auto problematice nerozumíte, je dobré mít s sebou někoho znalého – automechanika, či člověka z oboru, který s vámi vůz na místě prohlédne. Dnes existují firmy a jednotlivci, kteří tyto službu nabízejí – říká se tomu nákupní automobilový asistent. Samozřejmostí je, že musíte mít připravené peníze, případně variantu promptního, přednostního nebo rychlého online či bankovního převodu financí na místě koupě. A také všechny potřebné dokumenty – hlavně váš řidičský a občanský průkaz, případně pas.

Co dál v místě koupě vozu?

Až budete na místě, váš postup pokračuje dalšími kroky. A to kontrolou technického stavu vozu vámi či vaším odborníkem, revizí základních znaků vozu (vin motoru, stav karoserie, kola, pneu, a dalších věcí) a pak si domluvte projížďku. Většinou s majitelem vozu či prodejcem z bazaru v němž je vůz v prodeji. Vozidlo si krátce projeďte, přičemž postačit by mělo tři až pět kilometrů. V případě vašeho kladného stanoviska ke koupi vozidla, si nyní s prodejcem vyřiďte platbu za vůz.

Úřední záležitosti v zahraničí

Pak je nutno navštívit příslušný evidenční úřad v dané zemi, kde si sjednáte mezinárodní pojistku na několik dní (většinou pět, patnáct nebo třicet), přičemž sazba se pohybuje dle počtu dní okolo 70 až 150 Eur. Se sjednanou pojistkou vyřídíte mezinárodní registrační značky, jež vyjdou zhruba na 55 až 70 Eur. Značky na vozidlo upevníte, a po následné kontrole úředníkem dostanete exportní technický průkaz a také samolepku určenou k polepu na registrační značky.

Cesta domů

Vozidlo z místa prodeje do Česka převážejte v klidu a s rozvahou. Vždy jeďte opatrně, slušně a dodržujte pravidla silničního provozu, ať si hned ze startu neutrhnete s vozem ostudu, pokutu, stržené body nebo nepříjemnou nehodu. On to totiž ještě ale není konec. V Česku vaše vyřizování pokračuje.

Co ještě je nutno realizovat?

  • Musíte si zajet na kontrolu emisí, která vás vyjde cca od pětistovky do tisíce korun (cena je odlišná dle regionu a obce).
  • Dále je nutno absolvovat STK k dovozové kontrole, za níž dáte zhruba 1200 až 2000 Kč.
  • Třetí cesta bude mířit do některé pojišťovny, kde si musíte zřídit povinné ručení, tedy zákonné pojištění vozidla. Jedině s ním totiž lze automobil přihlásit a poté provozovat na silnici.
  • Pak zamíříte na odbor dopravy příslušného obecního úřadu či magistrátu požádat o přihlášení vozidla do provozu. Potřebujete k tomu technický průkaz vozidla, protokol o technické kontrole, souhlas vlastníka vozidla (prodejce) k zaregistrování vozidla na jiného provozovatele a doklad o povinném ručení.
  • Po podání a vyřízení žádosti o přihlášení vozidla do provozu si sjednáte termín kdy si vyzvednete české registrační značky, jež vyjdou cca na necelou tisícovku. Většinou se musí značky vyzvednout do 30 dní.

A nakonec po vyzvednutí registračních značek ještě zajdete znovu na pojišťovnu, u níž jste si sjednali zákonné pojištění a doplníte do dokumentů čísla registračních značek.

Zdroj foto: Doveztodal.cz; Autobat.cz

Článek Chcete solidní ojeté, a ne příliš drahé auto? Co takhle zkusit dovoz ze zahraničí? byl publikován 16. března 2020 v 17.00 v rubrice PR články. Autorem článku je Pavla Jelínková. Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...