Autoklub ČR testoval zimní pneu a radí, jak jezdit v zimě

Tagy:  zimní pneumatiky, testování, Autoklub ČR, Continental, Michelin, Sava, Kormoran, jízdní styl

Sponzorované odkazy:

Autoklub ČR testoval zimní pneu a radí, jak jezdit v zimě

Autoklub ČR i letos s příchodem podzimu otestoval sedmnáctipalcové zimní pneumatiky. Motoristé tak mohou porovnat pneumatiky různých značek od prémiového po ekonomický segment z mnoha hledisek.

Continental, Michelin… A Kormoran

Pro testování pneumatik v rozměru 225/50 R17 V byla využita Škoda Yeti s pohonem všech čtyř kol. Nejlepší pneumatiky byly tradičně Continental, tentokrát to byl model ContiWinterContact TS 850, bodovaly zejména svojí všestranností. Nejlepší ze všech byly na mokru.

Na suché vozovce si o trochu lépe vedly Michelin Alpin A4, na sněhu pak překvapivě Kormoran Snowpro B2. Tato značka, zástupce levných pneumatik, ale propadla v testech na mokru a na suchu a pro pravidelné zimní cestování se rozhodně nehodí. Velké rozdíly přinesl test brzdné dráhy na mokré vozovce – ve chvíli, kdy pneumatiky Michelin již stály, s Kormorany měl vůz rychlost téměř 50 km/h.

Lepší volbou bude Sava Eskimo HP. Tyto pneumatiky slovinského výrobce sice cenou patří do ekonomického segmentu, ale v testu se dělí o třetí místo s o poznání dražšími Goodyear UltraGrip 8 Performance. Mají i podobné charakteristiky – na sněhu jsou lepší než Continental, na suchu o trochu horší a na mokrém povrchu ztrácí více, ale pořád ještě to stačí na známku „dobré“. Na suchu je ale vítěz výrazně lepší než ostatní pneumatiky a to se odráží v horším hodnocení konkurence.

Pneumatiky na chvostu: Pouze pro sváteční řidiče

Poměrně dobré hodnocení dostaly i pneumatiky Kleber Krisalp HP2. Třebaže na suchu již jsou „slabé“, na mokru a sněhu jsou hodnoceny jako dobré a to je podstatnější. Suchá vozovka je v prostředí české zimy nepříliš častá, třebaže to loni nebyla tak úplně pravda.

Překvapuje až šesté místo pneumatik Vredestein Wintrac Xtreme, které jsou slabé na suchu i na sněhu, jen na mokru jsou dobré. Předposlední pak jsou Hankook Winter I*cept evo, které jsou dle Autoklubu ČR na suchu i na sněhu špatné, jen na mokru mají slušné vlastnosti, dokonce třetí nejlepší. Na sedmého největšího výrobce na světě je to ale trochu málo. Poslední jsou již zmiňované kormorany. Horší kvalita je zde ale do jisté míry kompenzována nižší cenou a tak je lze doporučit pro motoristy, kteří jezdí přes zimu pouze výjimečně.

"Motoristé vědí, že by své auto měli přezout na zimní pneumatiky, a to nejen kvůli tomu, že by se mohli dostat na zasněženou nebo zledovatělou vozovku. Podstatná je i skutečnost, že při nižších teplotách materiál dezénu letních pneumatik tvrdne a pneumatiky ztrácejí svoji přilnavost, prodlužuje se brzdná dráha vozidla a hrozí větší nebezpečí smyku.,“ vysvětluje Václav Špička z Autoklubu ČR.

Až budou závěje sněhu, bude možná už pozdě shánět zimní obutí. Foto: Martin SingrAž budou závěje sněhu, bude možná už pozdě shánět zimní obutí. Foto: Martin Singr

Změňte také jízdní styl

Na nehodovost má vliv i zkušenost a připravenost řidičů. Jízda v zimě vyžaduje jiný způsob řízení než v letních podmínkách. Ideální je předcházet nebezpečným situacím.

„Hlavně nespěchat, a také předvídat, nenechat se překvapit,“ vypočítává Špička nutné změny v stylu řízení a pokračuje: „Že bude spadané listí na vozovce, že v noci, zejména k ránu může být námraza na mostech a v lesních úsecích, a to i když přes den se počasí tváří téměř letně. A až začne skutečná zima, vědět, že za horizontem může být navátý sníh, v lese spadlé větve, že za zatáčkou či za horizontem může stát porouchané vozidlo, nebo že vběhne na silnici srnka atd. (některá tato překvapení hrozí i v létě, ale to se to lépe ubrzdí).“

Podle Špičky je potřeba vědět, že nic nepomůže mít náhon na čtyři kola, elektronické podvozkové systémy a kvalitní pneumatiky, když řidič nerespektuje hranice možností svých i svého auta. Je nutné přizpůsobit svůj styl jízdy počasí, stavu vozovky, provozu a všem dalším okolnostem. „Toto si bohužel řada řidičů neuvědomuje – stačí si vzpomenout, jak to na silnicích vypadá téměř každým rokem, když napadne první sníh,“ uzavírá Špička.

Článek Autoklub ČR testoval zimní pneu a radí, jak jezdit v zimě byl publikován 27. října 2014 v 00.00 v rubrice Informace a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...