Štítky pneumatik: Pomohou snížit spotřebu a zvýšit bezpečnost?

Tagy:  EU, štítky pneu, spotřeba, chování na mokru, hlučnost, porovnání, nákup pneu

Sponzorované odkazy:

Štítky pneumatik: Pomohou snížit spotřebu a zvýšit bezpečnost?

Řidiči po celé republice si již plánují, že v nejbližších dnech vymění obutí svého auta. Někteří z nich se poohlíží po nových pneumatikách. Od letošního roku jim ve výběru pomáhají speciální štítky. Je to štěstí nebo se o žádnou velkou výhru nejedná?

Podobně jako energetické štítky u elektrospot­řebičů, i tyto průkazy obsahují v podstatě všechny důležité informace. Již za pár dní, od prvního listopadu, přitom budou v celé EU povinné. Lze z nich vyčíst, jak jsou pneumatiky hlučné, zde je údaj v decibelech, jaký mají vliv na spotřebu (valivý odpor ohodnocen písmeny A až G) či jak se chovají při dešti. Písmena na stupnici A až G totiž informují také o tom, jak rychle pneumatika zabrzdí vůz na mokru. Tyto tři faktory se navzájem ovlivňují, odborníci pak radí vybírat spíše pneumatiku, která dobře brzdí než tu, která má pozitivní vliv na spotřebu.

Konkrétně u energetické účinnosti pneumatiky, tedy u údaje informujícího o spotřebě, by měl rozdíl mezi písmeny dělat litr až litr a půl na 1000 km (u vozu se spotřebou 6,6 l/100 km). Rozdíl mezi písmenem A a G tak je 6 litrů na tisíc kilometrů a to není málo. Daleko více se ale dá ušetřit, když budou pneumatiky správně nahuštěné. U brzdné dráhy na mokru je rozdíl mezi písmeny šest metrů při zastavování z rychlosti 80 km/h. Jen hlučnost je jasná – decibely uvádí, jak je pneumatika hlučná a porovnání je tak jasné na první pohled.

Pneumatiky se štítky jsou však již k vidění v obchodech, výrobci totiž musí takto označovat všechny pneumatiky vyrobené po 1. červenci. První odezvy zákazníků jsou pozitivní . Je to pochopitelné, mají k dispozici více informací aniž by si hledali podrobnosti na internetu.

Jsou údaje pravdivé? Snad ano…

Je to všechno fajn, horší už je, že si motoristé za štítky připlatí. Všechny značky zdražily oproti loňsku o nějakých deset až patnáct procent. Není také zrovna pozitivní, že výrobci si pneumatiky hodnotí sami a jimi naměřené hodnoty pak již nekontroluje třetí strana.

Dle Ministerstva dopravy se předpokládá, že údaje budou správné. V případě pochybností pak může ministerstvo požádat, aby dodavatelé poskytli technickou dokumentaci za účelem posouzení správnosti uvedených údajů. A jak říkají prodejci, podle informací na štítcích si některé prémiové pneumatiky stojí hůře než pneumatiky z ekonomického segmentu. Čínské pneumatiky pak uvádí nejlepší hodnoty, což je pravý opak výsledků renomovaných testů německého autoklubu ADAC, dTestu i dalších.

Konec konců, uváděné údaje nejsou pro nadcházející období příliš klíčové. Všichni, kdo chtějí koupit kvalitní zimní pneumatiku, by měli sledovat spíše odolnost proti aquaplaningu, ovladatelnost na suchu, mokru i na sněhu či chování na ledu. „Informační hodnota štítkování pro zimní pneumatiky má malou vypovídací schopnost , neboť zimní vlastnosti jsou částečně v přímém konfliktu s kritérii EU štítkování,“ uvádí dokonce Continental. Pokud chce mít motorista jistotu, že kupuje správně, není nic snazšího, než se zeptat prodejce nebo si najít výsledky nezávislých testů.

Evropská unie, která za plošným zavedením štítků stojí, si přitom od štítků slibuje snížení spotřeby paliva i emisí CO2, snížení hlučnosti a vyšší bezpečnost. Doporučuje se však sledovat i údaje na bočnici, zejména stáří pneumatiky a zemi, kde byla pneumatika vyrobena.

Článek Štítky pneumatik: Pomohou snížit spotřebu a zvýšit bezpečnost? byl publikován 25. října 2012 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...