Pneuměřič je dobrý pomocník, levným se vyhněte

Tagy:  pneuměřič, manometr, kvalita, cena, test

Sponzorované odkazy:

Pneuměřič je dobrý pomocník, levným se vyhněte

Každý řidič by měl pravidelně kontrolovat své pneumatiky. Pravidelné přeměření tlaku pomáhá řidiči od jízdy na podhuštěných pneumatikách a všemi negativy s tím spojenými…

Pokud má automobil podhuštěné pneumatiky, je jízda s ním nejen nebezpečná, ale také neekonomická. Málo nahuštěné pneumatiky se totiž nerovnoměrně a tudíž rychleji opotřebovávají. Také se zvyšuje valivý odpor pneumatik a tím i spotřeba paliva. Pokud se řidiči zdá, že auto „táhne“ do strany, je radno zkontrolovat, jestli jsou pneumatiky na obou stranách nápravy rovnoměrně nahuštěny.

Je zkrátka dobré mít v kufru pneuměřič. Ceny nejsou nijak závratné – nejlevnější se dají koupit výrazně pod stokorunu, nejdražší pak za zhruba trojnásobek. Jaké manometry se dají v ČR koupit? Na to se zaměřil německý dTest. A výsledky? Z patnácti testovaných dvě třetiny neuspěly vůbec nebo jen se zásadními výhradami.

Co se taky může stát…

A problémy s nimi byly různého rázu. Pneuměřiče uvádí hodnoty v různých jednotkách – mohou to být atmosféry, kilopascaly nebo třeba libry na čtvereční palec. Například výrobci modelů Plus de Luxe a Dial si vymysleli vlastní jednotky tlaku, informuje dTest.

Naštěstí s tím, že se řidič zrovna neživí fyzikou a nemá „v malíku“ přepočítávání jednotek, počítají i výrobci a tak v manuálech a na informačních štítcích zpravidla bývá požadovaný tlak uveden v různých jednotkách. Některé manometry mají převod napsaný jen na obalu.

Další, co může motoristu při měření tlaku v pneumatikách překvapit, je stupnice manometru. Při výběru proto sledujte, aby stupnice nebyla příliš malá, nepřehledná či špatně čitelná stupnice. Obvykle pneuměřiče fungují tak, že se ručička na stupnici zastaví na nejvyšší naměřené hodnotě tlaku a hodnotu si řidič přečte po sejmutí manometru z ventilku. Po stisknutí nulovacího tlačítka lze znova začít měřit. Druhou možností jsou digitální měřiče.

Pokrok jde dopředu a moderní pneuměřiče již nevypadají tak, jak je známe z nedávné historie. Foto: www.filson.czPokrok jde dopředu a moderní pneuměřiče již nevypadají tak, jak je známe z nedávné historie. Foto: www.filson.cz

Dva pneuměřiče se při testování rozbily – shodně při třetím pokusu. Zatímco manometr Bottari šel spravit, Alpin již dále nefungoval. Jednalo se také o dva nejlevnější manometry (spolu se značkou Filson). „Všechny levné pneuměřiče v našem testu se ukázaly jako zcela nekvalitní zboží. Na druhou stranu ale vysoká cena rozhodně není zárukou dobré jakosti,“ uvádí dTest.

V testu byly úspěšné pneuměřiče P 450, P 10 DK (výrobce VD Kovo Brno), Saturn Bottari nebo Profi. Na opačné straně se umístily Plus de Luxe, Air presure Automax, Alpin, Filson, Dial a Bottari. Přitom „nedostatečná“ se v testech jindy příliš často nevyskytují, výsledky jsou tedy na pováženou.

Můžete využít i benzínku

Ať už si vyberete jakýkoliv manometr, stačí pak už jen jednou za měsíc či před každou další jízdou zkontrolovat, jestli je tlak v pneumatikách správný. Ohledně definice „správného“ tlaku je nejlepší řídit se doporučením výrobce, běžně se uvádí hodnoty pro jízdu se zátěží a bez ní.

Pokud máte „za rohem“ benzínku a víte, že manometr na kompresoru měří přesně, lze si klidně tlak pneumatik kontrolovat i tam. Je ale třeba kontrolu provést krátce po vyjetí – tlak se totiž musí měřit na studených pneumatikách.

Kupte si pneuměřiče za skvělou cenu na www.pneumatiky.cz!

Článek Pneuměřič je dobrý pomocník, levným se vyhněte byl publikován 28. ledna 2012 v 00.00 v rubrice Příslušenství. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...

Podobné články

Prosím čekejte ...