Má smysl pořizovat protektory?

Tagy:  protektorování, nákladní pneu, ekonomiky, váhody, úspory, Pneu Vraník, pneu z číny, ekonomický segment, Barum, Sava, Matador

Sponzorované odkazy:

Má smysl pořizovat protektory?

Třebaže někteří motoristé hledí na protektorované pneumatiky skrz prsty, v případě nákladních vozů se jedná o vítanou možnost, jak snížit náklady. U osobních aut ale převažují spíše nevýhody.

Protektorování pneumatik může výrazně snížit náklady přímo na pneumatiky – pokud je tento proces proveden zodpovědně a odborně, může pneumatika bez většího nebezpečí vlastně dostat nový život. Jestliže je kostra pneumatiky pečlivě diagnostikovaná a není defektní, není problém jí použít znovu.

Jedná se o řešení, které je nejen ekonomické, ale také ekologické, protože se velká část pneumatiky dokonale zrecykluje. Sníží se spotřeba energií i surovin a zároveň odpadá problém se skladováním a následnou likvidací ojetých pneumatik.

Za tepla a za studena

Existují dva typy protektorování – pneumatikám lze vdechnout nový život studenou vulkanizací nebo teplou vulkanizací. Zatímco osobní, dodávkové, sportovní nebo off road pneumatiky se vyrábí pouze teplou technologií a jsou podrobovány výstupní zkoušce, nákladní pneu lze protektorovat za tepla i za studena, na závěr pak prochází rentgenovou zkouškou. Ta je pochopitelně důslednější.

Proces teplého protektorování se velmi podobá výrobě nové pneumatiky – po důkladné kontrole kostry ojeté pneumatiky (sledují se nejen případné vady, ale i stáří nebo indexy) se odstraní zbytky starého dezénu a boční popisy. Spojovací roztok a nový nezvulkanizovaný kaučuk se pak klade přímo na kostru a poté v tvárnici s požadovaným dezénem vznikne při vysokém tlaku a teplotě (15 atmosfér a 150 °C) nová pneumatika včetně bočnice. Zbývá jen odstranit přetoky z lisování, celou pneumatiku ještě jednou zkontrolovat a pak jí lze obout na vůz.

U studeného protektorování je vylisovaný a předvulkanizovaný běhoun včetně dezénu spolu s vrstvou vulkanizačních činidel položen na kostru a v autoklávu se při speciální teplotě a tlaku (nižší než při teplém protektorování) tyto části spojí v pneumatiku.

Kolik stojí kostra?

Cena protektorů se často uvádí bez kostry. Je to logické – obvykle je totiž možné domluvit si protektorování na vlastních kostrách pneumatik. Samozřejmě ne vždy je to možnost a tak lze také objednat protektor jako každou jinou pneumatiku – tedy za použití kostry, o jejíž minulosti nový majitel nic neví. Obecně taková pneumatika stojí zhruba polovinu ceny nové a má stejné vlastnosti včetně kilometrového výkonu.

Trochu jiná situace je u osobních vozů. I když mají protektory řadu příznivců, kteří na ně nedají dopustit, jedná se o úsporné řešení pro řidiče, kteří v zimě vyjíždějí pouze výjimečně. Vlastnostmi prostě stará pneumatika, byť s novým dezénem, na moderní zimní obutí ani nemůže mít.

Protektory pro osobní vozy nejsou zdaleka tak výhodnou alternativou jako u nákladních aut. Foto: Martin SingrProtektory pro osobní vozy nejsou zdaleka tak výhodnou alternativou jako u nákladních aut. Foto: Martin Singr

Na druhou stranu jsou kvalitní protektory (např. Vraník) lepší volbou než mnohé nové zimní pneumatiky z Číny. Cenový rozdíl oproti pneumatikám z ekonomického segmentu (Barum, Matador, Sava apod.) je pár stovek u celé sady, tedy podstatně menší než u nákladních pneumatik a z toho jasně vyplývá, že tato volba nedává příliš smysl. Navíc mají protektory obvykle vyšší valivý odpor, tedy vyšší spotřebu a je zde riziko, že nový majitel neví nic o minulosti pneumatik, snad jen u protektorů pro off roady jsou tyto obavy liché.

Článek Má smysl pořizovat protektory? byl publikován 10. prosince 2017 v 00.00 v rubrice Nákladní pneu, Výrobci a Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...