Co možná nevíte o ráfcích aut

Tagy:  ráfky, alu pneu, pnechové disky, ventilek, značení ráfků

Sponzorované odkazy:

Co možná nevíte o ráfcích aut

Stejně jako jiné součástky, i ráfky pro automobily se neustále vyvíjejí. Konstrukce a materiály prošly za uplynulých sto let doslova radikálním vývojem. Přesto stojí neustále stranou pozornosti, spoustu zajímavých informací o nich většina motoristů ani nezná…

Nejsou jen dvě možnosti

Ráfky se nedělí jen na „plecháče“ a litá kola, jak by si kdekdo mohl myslet. Celá problematika je daleko komplikovanější. Výrobci dodávají nejrůznější profily a tvary, rozdílné jsou i počty šroubů. To je ostatně důvod, proč stará kola z felicie na fabii prostě neobujete.

Přesto bychom mohli obecně říct, dvě nejčastější koncepce, co se týká ráfků, jsou prohloubený ráfek symetrický a asymetrický. Prohloubení ráfku má samozřejmě svůj důvod – usnadňuje montáž i sundávání pneumatik. Ráfky pro bezdušové pneumatiky pak jsou opatřeny zaobleným nebo plochým bezpečnostním převýšením, aby při huštění pneu „nevyskočila“ přes ráfek. U prohloubených ráfků se pak lze setkat s prohloubením s kuželovou dosedací plochou – zde je pneumatika po dohuštění tlakem vzduchu tlačena k ráfku zvětšenou silou.

Jinou koncepci používají některé nákladní automobily a to je ráfek plochý. Tyto disky se používají jako vícedílné a montáž pneumatiky na ně je jiná než je obvyklé. Nejprve se totiž rozebere, pak se jednotlivé díly nasunou na patku pneumatiky a poté se opět smontuje ráfek a celé kolo.

Roli při konstrukci ráfku hraje nejen snadná montáž pneumatiky, ale také bezpečnostní hledisko při provozu a to i v extrémních situacích, kterým je občas vůz vystaven. To je například, když začne unikat vzduch z pneumatiky a ovladatelnost vozu se zhoršuje, důležité je zejména aby se pneumatiky nesvlékla. Toto riziko se však usilovným vývojem v posledních rocích podařilo značně eliminovat. Trendem posledních let pak jsou pnematiky na dojetí, tzv. run-flat pneumatiky. Ty umožňují dojet i po proražení pneumatiky sníženou rychlostí dojet alespoň do nejbližšího servisu.

Co znamenají šifry?

Co se označování týká, kvůli kompatibilitě ráfků a pneumatik je označení stanoveno normami a výrobce jej na ráfek musí vyznačit neodstranitelným způsobem. Jeho výskyt je zároveň garancí, že je ráfek kvalitní. Z na první pohled zvláštního kódu zjistíte označení výrobce nebo symbol, označení velikosti podle normy, číslo zboží a kód výrobce, datum výroby (týden/rok nebo měsíc/rok), zális a číslo KBA (pokud je tedy u daného kola k dispozici). Další informace si pak může každý výrobce přidat dle svého uvážení.

Důležité je, že zatímco na ráfky pro montáž bezdušových pneumatik lze instalovat pneumatiky s duší, opačně to rozhodně možné není. V dnešním světě, kdy je drtivá většina pneumatik bez duší, je to užitečná rada.

Bez ráfků by to bylo o mnoho jednodušší. Nebo ne? Foto: Martin SingrBez ráfků by to bylo o mnoho jednodušší. Nebo ne? Foto: Martin Singr

Za zmínku stojí také ventil, který umožňuje nahustit pneumatiku stlačným vzduchem nebo směsí plynů, zatímco zpětný únik tlaku z pneumatiky možný není. Namáhaný je přitom doslova extrémně – stačí rychlost 100 km/h a na ventil působí odstředivá síla rovnající se hmotnosti 1,7 kg. Kovové těleso, kuželka s pružinou a čepička tvoří nedílnou součást každého kola, která musí zůstávat čistá a těsná, což je vhodné kontrolovat vždy při přihušťování.

Článek Co možná nevíte o ráfcích aut byl publikován 22. května 2017 v 00.00 v rubrice Informace. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...