Protektory: levná volba pro ty, kteří nejezdí denně

Tagy:  protektory, Pneu Vraník, levné, supermarket, kvalita

Sponzorované odkazy:

Protektory: levná volba pro ty, kteří nejezdí denně

Pokud hledáte levné pneumatiky a jezdíte opravdu jen výjimečně, jistě jsou jednou z možností protektory. Jedná se o ojetou pneumatiku, kdy je na původní kostru navařený nový dezén. Je to dobrá volba?

Pokud jezdíte v zimě denně, není nad čím přemýšlet – protektory rozhodně nejsou správnou volbou. Pokud ale motorista vytáhne auto jen občas, navíc nejezdí často mimo město, mohl by v protektorech najít výhodnou možnost, s čím přečkat zimu…

Kvalita je různá

Protektory lze koupit nejen na internetu nebo v obchodech, ale nacházejí se i v supermarketech, hypermarketech nebo hobby marketech. Obvykle s patřičnou akční slevou, která mnohé zákazníky láká. Většinou se ale jedná o pneumatiky neznámého původu a to by mělo každého motoristu varovat, ne-li přímo odradit od nákupu.

Osvědčenou značkou v ČR jsou pravděpodobně nejznámější protektory Vraník. Jejich cena na fabii vyjde okolo 3 200 korun. Dá se říct, že je zde jistá záruka kvality.

Kvalitu protektorů sice laik na pohled nepozná, nicméně když vidí, že pneumatika má na povrchu nejrůznější nálitky a nepřesnosti běhounu, je to jasná známka, že se jedná o jakýsi „second hand“. Naopak protektor, který vypadá jako nová pneumatika, pravděpodobně nebude úplně špatnou variantou.

Výrobci těchto pneumatik slibují důslednou kontrolu materiálů, ze kterých pneumatiky vyrábí a říkají, že jejich výrobky jsou kvalitnější než laciné pneumatiky z Číny. To potvrzují i odborníci. Cenově jsou pak tyto dvě alternativy na podobné úrovni.

Jedná se tedy vlastně o ekologický způsob recyklace starých pneumatik. Zatímco u osobních aut je rozdíl v ceně protektorů a solidních nových pneumatik minimální, pohybuje se v řádech stokorun za sadu, u dodávek či nákladních aut už se jedná o větší částky.

Nejčastější, a naprosto oprávněnou, výhrady odpůrců protektorů jsou, že jejich nový majitel neví, co se s pneumatikou dříve dělo a kolik měla najeto. Ideální proto je, když lze alespoň zjistit, jaká pneumatika se stala základem pro protektor. Někteří výrobci do píší na vnitřní stranu pneu a jinak to ani nejde, vše na vnější straně se při výrobě odstraňuje.

Pneu Vraník je známá značka protektorů, občas ale končí kdesi v lese… Foto: Martin SingrPneu Vraník je známá značka protektorů, občas ale končí kdesi v lese… Foto: Martin Singr

Výroba? Za tepla nebo za studena

Výroba protektorovaných pneumatik může probíhat dvěma způsoby, jak informují webové stránky výrobce Pneu Vraník. Využívá se systém protektorování za tepla a za studena.

V obou případech je pneumatika nejdříve pořádně zkontrolována z hlediska poškození, stáří a vůbec celkového stavu. Pak jsou odstraněny zbytky starého dezénu a původní boční popisky. Na obroušenou pneumatiku je nanesen spojovací roztok a nový nezvulkanizovaný kaučukový materiál.

Pokud se protektoruje za tepla, je pak do nového materiálu vylisován při tlaku 15 atmosfér a teplotě 145 °C nový dezén. Při tzv. protektorování za studena dojde v autoklávu při tlaku 7 atmosfér a teplotě 110 °C ke zvulkanizování dezénu s kostrou, popisuje web Pneu Vraník.

Závěrečná fáze je také u obou způsobů stejná. Z pneumatiky se odstraní přetoky z lisování a je opět zkontrolována. Pak již může jít k zákazníkům. Pneu Vraník při výstupní kontrole podrobuje pneumatiky přetlakové zkoušce.

Není tedy nezbytně nutné pohlížet na protektory jako na něco, co je nebezpečné, ale na každodenní cesty tyto pneumatiky rozhodně nejsou.

Článek Protektory: levná volba pro ty, kteří nejezdí denně byl publikován 27. února 2012 v 00.00 v rubrice Zimní pneu. Autorem článku je . Pro diskusi slouží komentáře (0).

Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...
Prosím čekejte ...